poniedziałek, 20 lutego 2017

Tajne projekty: Samolot à la latający talerz (5)





 RTTOCV - dwustopniowy pojazd wielokrotnego użytku będący projektem NASA. Projekt ten jest niemal identyczny z Projektem LRV sygnowanym przez USAF. 
(Bill Rose)

Jednakże stało się oczywistym, że relatywnie niewiele wiemy na temat zachowania się metali i innych materiałów w bardzo wysokich temperaturach i projekt samolotu kosmicznego został porzucony. 

Większość z prac prowadzonych przez Sängerów znalazło swe zastosowania w późniejszych amerykańskich i radzieckich projektach lotów załogowych i LRV można uważać za bezpośredniego potomka rezultatów badań Sängerów z czasów wojny. Podobnie jak wahadłowiec STS, pojazd LRV byłby wyposażony w  swój własny system napędu rakietowego na paliwo ciekłe, chociaż pojawiły się sugestie, że rozważany jest system napędu jądrowego NERVA. System elektryczny pojazdu byłby zasilany przez mały reaktor jądrowy o mocy 7 kW, zaś do centralnej sekcji LRV byłby zbudowany jako kapsuła ratunkowa, używająca osobnego silnika rakietowego na paliwo stałe o ciągu wynoszącym 50.000 lb/222,2 kN. Kapsuła ta dublowałaby rolę pokładu dowódczego LRV, a w razie niebezpieczeństwa byłaby odłączana i leciałaby już jako samodzielny pojazd, który mógłby wykonywać manewry do wejścia w atmosferę i lądowałby na spadochronach.

W celu zakończenia swej orbitalnej misji, LRV mógłby użyć swego głównego systemu napędowego do zejścia z orbity wejścia w najwyższe warstwy atmosfery, co pozwoliłoby na najbardziej efektywnego rozpraszania ciepła. Potem pojazd mógłby używać małych rozkładanych skrzydełek i ogona, by lecieć w pożądanym kierunku. Lądowanie na suchym ladzie odbywałoby się na małych płozach. Rozważano też kombinację spadochronów i skrzydełek do kontrolowanego lądowania LRV – tak jak dzisiejszych wahadłowców. Chociaż ten projekt był nieznany szerszym kręgom, USAF we Wright-Patterson AFB formalnie przekwalifikowały projekt bombowca kosmicznego LRV na TAJNY w dniu 12.XII.1962 roku.

Prawdopodobnie studia nad tym projektem trwały – w tym próby w tunelu aerodynamicznym na modelach zminiaturyzowanych i normalnej wielkości, tym niemniej niczego pewnego nie wiadomo o losach tego Projektu. Spekulowano, że LRV został potajemnie zbudowany i testowany, co okazało się zupełnie bzdurnym, bowiem niemożliwym byłoby zbudowanie i wystrzelenie LRV na wysoką orbitę. Jest wciąż możliwe, że zbudowano pojazd w pełnej skali, ale nie ma żadnych szczegółów na ten temat. 

Wiele elementów LRV pojawiło się w ciągu 1963 roku po tym, jak Marshall Space Flight Center NASA przekazał North America Aviation wart 342.000 USD kontrakt na przeprowadzenie studiów nad systemem samolotów kosmicznych zwanych Dziesięciotonowy Pojazd Orbitalny Wielokrotnego Użytku – RTTOCV. Firma North American stworzyła kompaktowy, soczewkowaty statek kosmiczny, który był niemal identyczny w swoim wyglądzie z LRV.  Statek ten byłby zdolny do przewożenia 10 załogantów albo 10 ton ładunku do przyszłej stacji kosmicznej. System rakiet nośnych składałby się z dwóch całkowicie odzyskiwanych deltoidalnie-skrzydlatych rakiet nośnych. Większy pojazd mierzyłby 108 ft/32,9 m długości i byłby napędzany przez jeden F-1 i dwa H-1 silniki rakietowe na paliwo ciekłe oraz dwa silniki turboodrzutowe na powrót do bazy i kontrolowane lądowanie na pasie. Drugi mniejszy, ale podobny stopień byłby napędzany przez trzy silniki na paliwo ciekłe J-2, używanych w rakietach Saturn. Całkowita masa całego systemu, wedle projektu, wynosiłaby 605 ton/614.680 kg, zaś payload – zgodnie z planami NASA – miałoby stanowić 12 astronautów albo 12 ton/10.886 kg ładunku na 114 mi/185 km orbitę o nachyleniu 28°.  

Jedna z propozycji koncernu Lackheed dla programu NASA RTTOVC (NASA)

Z kolei Lockheed został wyróżniony przez NASA podobnie szerokim, 18-miesięcznym kontraktem na studium nad wypuszczanym z płozy kosmicznym statkiem załogowym w ramach tego samego Programu RTTOVC. Studium Lockheeda ewoluowało od wcześniejszego projektu, który był prowadzony dla USAF w stowarzyszeniu z firmą Hughes. Ich finalny projekt miał formę systemu dwumodułowego samolotu kosmicznego. Załogowy (bądź bezzałogowy) booster był skrzydlatą tzw. „kaczką” napędzaną rakietą na paliwo ciekłe i wspomaganą silnikami turboodrzutowymi w celu umożliwienia powrotu do bazy i lądowania na pasie. Drugi stopień samolotu kosmicznego byłby wyniesiony na orbitę przy pomocy silnika rakietowego LH2 i pozwalał on na powrót do bazy. Całkowita waga całego systemu była szacowana na 453 tony/460.218 kg i byłby on w stanie wynieść na orbitę payload w postaci 10 astronautów i 3,3 tony/3353 kg ładunku. 

W 1964 roku wielkość obliczanych kosztów rozwijania tego systemu wyniosła 3 mld USD i Lockheed przedstawił 100-osobową [!!!] wersję statku kosmicznego, która byłaby możliwa do zrealizowania w latach 80., dzięki użyciu bardziej zaawansowanych technicznie silników. Program NASA RTTOCV nigdy nie wyszedł poza sferę koncepcyjną, ale pewne jego aspekty pojawiły się ponownie w 1982 roku, kiedy to Boeing Aircraft Corporation podjął się stworzenia utajnionego i sponsorowanego przez USAF studium nazwanego Science Dawn. Ten projekt miał za zadanie spróbować ustalić, czy jest możliwe skonstruowanie wypuszczanego z szyny/płozy jednostopniowego pojazdu orbitalnego (Project SSTO – przyp. tłum.), badania nad którym z różnych względów technicznych zakończono w 1986 roku.  


CDN.