sobota, 1 września 2018

Jeszcze o ARA "San Juan"


ANALIZA AKUSTYCZNEJ DETEKCJI KATASTROFY ARGENTYŃSKIEGO OKRĘTU PODWODNEGO
ARA „SAN JUAN”




Analityczny przegląd wszystkich informacji opublikowany przez Comprehensive Nuclear-Test-Ban Treaty Organization na temat akustycznego sygnału związanego ze stratą argentyńskiego okrętu podwodnego ARA San Juan stwierdza, co następuje:

·        Sygnał akustyczny pochodzący z punktu w pobliżu S 46°10’ – W 059°42’, w dniu 15.XI.2017 roku, o godzinie 10:58 ART/13:58 GMT. Sygnał ten został wytworzony przez kolaps (implozję) okrętu podwodnego ARA San Juan pod wpływem ciśnienia na kadłub na głębokości 1275 ft/~377 m. Ciśnienie wody na tej głębokości wynosiło 570 PSI/40,075 at.
·        Częstotliwość tego sygnału kolapsu (pulsu pęcherzykowego) wynosiła 4,4 Hz.
·        Energia wyzwolona przez kolaps stanowiła równoważnik eksplozji 12.500 lb/~5670 kg TNT.
·        Ta energia powstała z konwersji energii potencjalnej (ciśnienia wody) w energię kinetyczną, energię ruchu masy wody, która wtargnęła do wnętrza kadłuba ARA San Juan z prędkością ok. 1800 mph/2889 km/h.
·        Cały kadłub sztywny okrętu został całkowicie zniszczony (sfragmentowany/skompaktowany) w czasie ok. 40 ms, czyli w czasie trwania fazy zgniatania w czasie implozji, co stanowi połowę czasu minimalnego czasu potrzebnego do rozpoznania wydarzenia.
·        Chociaż załoga miała świadomość nadchodzącego nieszczęścia, nie wiedziała czy się zdarzy.
·        Oni nawet nie poczuli jakiegoś bólu. Ich śmierć była natychmiastowa.
·        Wrak San Juana zatonął pionowo z prędkością określaną na 10–13 kts. Uderzenie w dno morskie mogłoby nie wytworzyć efektu akustycznego wykrywalnego na dalekie dystanse.  


Sonogramy i wykresy akustycznej detekcji katastrofy ARA San Juan

Przekład z angielskiego - ©R.K.F. Leśniakiewicz