HMHS "Britannic"
Stanisław Bednarz
Katastrofa Titanica
była bardzo głośna i znana, natomiast katastrofa bliźniaczego RMS Britannic
okryła zasłona zapomnienia. Zatonął on 21 listopada 1916 roku na Morzu
Egejskim. Był to brytyjski parowy statek pasażerski, jeden z trzech
transatlantyków typu Olympic, do którego należały także Titanic
i Olympic.
Zatonął 21 listopada 1916 r.
Początkowo miał
się nazywać Gigantic jednak po katastrofie Titanica w 1912 roku
nazwę zmieniono na mniej pretensjonalną Britannic. Zwodowany 26 lutego 1914.
Po wybuchu I wojny światowej niegotowy jeszcze Britannic zostały
zarekwirowany na potrzeby wojska. Statek przekształcono w statek szpitalny,
przez okres 3 miesięcy kursował na trasie Anglia-Irlandia-Francja. Dziewiczy
rejs Britannica
przypadł na 23 grudnia 1915 roku. Britannic wypłynął z Liverpoolu do
Neapolu. Po drodze zatrzymał się także w Moudros na wyspie Lemnos. Do
Southampton przypłynął 9 stycznia 1916 roku. Do 6 listopada 1916 wykonał
jeszcze trzy takie rejsy.
W ostatni rejs
wypłynął 12 listopada 1916 roku z Southampton do Lemnos.
- 15 listopada minął Cieśninę Gibraltarską, a 17 listopada dotarł do Neapolu.
- Zła pogoda zatrzymała statek w tym mieście do 19 listopada; później wyruszył do Grecji.
- 21 listopada 1916 roku o 8:12 rano Britannic wpadł na minę postawioną przez niemiecki okręt podwodny SM U-73 i zatonął w ciągu 55 minut.
- Britannic przechylił się na sterburtę i odłamał się od dziobu. Wrak osiadł na dnie o 9:07. Jego pozycja to N 37°42′05″ - E 024°17′02″. Liczba ofiar była niewielka ze względu na wystarczającą liczbę szalup, bliskość lądu i stosunkowo ciepłe wody Morza Egejskiego.
- O 10:00 na miejsce katastrofy dopłynął krążownik HMS Scourge i uratował rozbitków. Na statku było około 1300 ludzi, a zginęło 30, większość wskutek wciągnięcia przez wciąż pracujące śruby statku.
Wrak Britannica
odkrył Jacques Cousteau w 1975 roku
niedaleko greckiej wyspy Kos. Wrak jest w dobrym stanie, spoczywa na głębokości
133 metrów.
Tragedia parowca
doczekała się ekranizacji w filmie „Britannic” w 2000 roku. Wspomnijmy zatem też
o Olympicu,
który doczekał się złomowania w 1935 roku. Chlubą załogi było staranowanie i
zatopienie niemieckiego U-Boota U-103. Po zakończeniu wojny w
poszyciu statku odkryto dziurę spowodowaną uderzeniem torpedy, która nie
wybuchła. Na pasażerski szlak transatlantycki powrócił w 1920 roku.
Na początku 1934
roku został przetransferowany do konsorcjum Cunard. Wkrótce później, nocą 15
maja w gęstej mgle przeciął na pół i zatopił amerykański latarniowiec Nantucket
nr 117, powodując śmierć 7 z 11 członków załogi (4 osoby zginęły na
miejscu, a 3 rozbitków zmarło później z powodu ran). Po tym wydarzeniu, w 1935
roku Olympic
został wycofany z obsługi pasażerskiej i przeznaczony na złom. Niektóre
elementy dekoracyjne z transatlantyku trafiły do hoteli i pubów, w większości w
Londynie.
Moje 3 grosze
Przypomnę także film
z 2000 roku pt. „HMHS Britannic” w reżyserii Briana Trencharda-Smitha, w gwiazdorskiej obsadzie (Amanda Ryan, John Rhys-Davies, Jacqueline
Bisset, Edward Atterton) ukazujący prawdopodobne przyczyny zatonięcia tego
transatlantyku (niemiecki sabotaż).
Statek jest znany, to
fakt. Ale nie tak jak „Titanic”. W jednym z artykułów do „Nieznanego Świata”
pisałem o podobieństwie losów „Titanica”, „Britannica” i „Lusitanii”. Otóż
wszystkie te statki zatonęły wskutek uszkodzeń prawej burty, w części
dziobowej. „Titanic” uderzył w lód, „Britannic” wskutek eksplozji w magazynie
bunkrowym, zaś „Lusitania” oberwała torpedą. Natomiast inny liniowiec - „Empress
of Ireland” został uderzony w część dziobową prawej burty przez statek SS „Storstad”
i też poszedł na dno rzeki św. Wawrzyńca.
Cała ta sprawa
została opisana w artykule „Księżniczka, która zatopiła Titanica” - https://wszechocean.blogspot.com/2015/11/ksiezniczka-ktora-zatopia-titanica.html.