Powered By Blogger

czwartek, 3 sierpnia 2017

Przypadek NL Dąbrowa Tarnowska 20170731



Dwa dni temu otrzymałem email od Pana J.K. z Dąbrowy Tarnowskiej, brzmiał on następująco:

Dzień dobry
Wczoraj w okolicy Dąbrowy Tarnowskiej obserwowałem obiekt prawie identyczny jak na filmiku.
Gdyby Pan był zainteresowany, to mogę podać szczegóły.
Pozdrawiam – J.K.

Oczywiście byłem zainteresowany i poprosiłem Pana J.K. o doprecyzowanie swej obserwacji, a oto jego odpowiedź i metryczka obserwacji:

MIEJSCE:  Obserwacja była dokonana w Dąbrowie Tarnowskiej, z okna budynku I pietra.
DATA:  31.07.2017
CZAS:  Obiekt zauważyłem o godz. 21:15 CEST. O godz. 21:20 odszedłem na chwilę od okna, po powrocie już go nie widziałem. Nie wiem czy obiekt przestał być widoczny, czy odleciał.
ILOŚĆ OBIEKTÓW: Był to jeden obiekt.
ŚWIADKOWIE: Brak świadków
ZDJĘCIA: Nie było możliwości zrobić zdjęć
PRAWDOPODOBNE WYJAŚNIENIE: Po zauważeniu obiektu myślałem, że to gwiazda ale żadna gwiazda nie świeci tak jasno i nisko. Niestety kończyłem pracę i przez zmęczenie trochę zbagatelizowałem sytuacje. Wysokość oceniam na 3 stopnie nad horyzontem ( mierzone palcami wyciągniętej ręki) Odległość trudno ocenić ze względu na widoczny punktowy rodzaj światła i niewiadome rozmiary. Mogło to być ok. 5 - 10 km. Wysokość w zależności od odległości i wielkości obiektu oceniam na 300 - 500 metrów w pionie obiektu. Jasność porównywalna do stacji ISS. Barwy się zmieniały, jak na przesłanym filmiku - przypominały migotanie nisko świecącej gwiazdy.

Pogoda była następująca:

TEMPERATURA:  Temperatura powietrza około 20 stopni C.
WILGOTNOŚĆ POWIETRZA: - raczej sucho ze względu na upały.
WIATR: Bez wiatru
CIŚNIENIE ATMOSFERYCZNE: Ciśnienie nieznane - raczej wysokie
ZACHMURZENIE: Niebo bezchmurne
WIDZIALNOŚĆ: Widzialność bardzo dobra

Przesyłam mapkę z linią wzdłuż której był widoczny obiekt.
Starałem się dość dokładny opis ponieważ w latach 90 - tych zbierałem informację na temat NOL w mojej okolicy.
Z Panem Bronisławem Rzepeckim oglądaliśmy miejsce gdzie był widoczny obiekt i wsiadające do niego istoty.
Z Arkiem Miazgą zbieraliśmy informacje na temat dużego obiektu nad Dąbrową widzianego przez wielu świadków w różnych okolicach Dąbrowy.
Obiekt wielkości ok. 10 metrów na wysokości ok. 20 - 30 metrów. J.K.

Wprawdzie Pan J.K. mógł widzieć jedną z dwóch jasnych planet widocznych w kierunku zachodnim: Jowisza o jasności -0,76 mag., Saturna o jasności +1,11 mag. oraz jasnej gwiazdy Antares (α Sco) o jasności +1,86 mag. Biorąc pod uwagę kierunek i czas obserwacji można założyć, że Pan J.K. mógł widzieć zachodzącą planetę Jowisz. 

Jednakże jest jeszcze jeden aspekt tej sprawy, a mianowicie: kierunek obserwacji wskazuje na miejscowość Nieciecza, gdzie w latach 90., znaleziono niezwykły głaz, który rzekomo „spadł z nieba” – o czym pisała nawet „Gazeta Krakowska”. Nie wiem, czy pomiędzy tymi wydarzeniami jest jakiś związek, ale uważam, że należałoby go zbadać, co przedstawiam do rozwagi miejscowym ufologom.

I jeszcze dodatkowe informacje od świadka:

Często obserwuję wieczorne niebo przez lornetkę.
W tym czasie Jowisz był znacznie wyżej  i bardziej na południe.
Widziałem go doskonale.
Jasność obiektu była nieporównywalnie większa od Jowisza.
Miałem sugestię od znajomych, że mógł to być dron, ale nie wiem czy dron z kilku kilometrów miałby tak jasne światło.
Obiekt  przez pięć minut był w idealnym bezruchu.
Może uda mi się znaleźć jakąś osobę która to widziała i mogłaby potwierdzić to zjawisko.
Jeszcze kilka uwag.
Nie wykluczam w 100% że to nie była jakaś planeta lub gwiazda, ale po minucie lub dwóch kiedy nie obserwowałem zapewne byłaby  widoczna choć zapewne ciemniejsza.
Jeżeli będzie pogoda to zaobserwuję ten fragment nieba w tym samym czasie z tego samego miejsca.
Co do upadku niby meteorytu w okolicach Żabna w latach 90., to linia by się pokrywała (orientacyjne miejsce upadku na mapce).
Byłem tam na drugi dzień.
Głaz jak głaz nie było widoczne na nim działania wysokiej temperatury, stał na powierzchni ziemi bez wgłębienia.
Miał około 80 cm. wysokości o ile pamiętam.
Mam z niego okruchy.
Gdyby to Pana interesowało, to mogę przesłać.
Pozdrawiam - J.K.

Czy to była ISS? Obserwowałem ją w dniu wczorajszym w godzinach 21:07 - 21:14 CEST, jak leciała z kierunku W-NW - E-SE. Jednakże można ją było obserwować, kiedy była jakieś 30° nad horyzontem. A zatem to nie mogła być ISS. Jako że już nie zajmuję się badaniami UFO, dobrze byłoby, gdyby zainteresowałby się tym ktoś młodszy, a nie „kanapowy detektyw” jak ja. 😉


W każdym razie Roma locuta, casusa finita…