Powered By Blogger

niedziela, 19 kwietnia 2020

Kamienne kule w Bośni




Właśnie odezwała się na FB Pani Bernadetta Skwarczyńska, która w swym poście opisała bośniackie kamienne kule. . Największa z nich znajduje się na N 44°27’16” – E 018°10’31”, 459 m n.p.m. w okolicach miasta Zavidovici. A oto jej relacja:



Witajcie!

Album ten pochodzi z przepięknej Bośni i Hercegowiny, gdzie spędziłam kilka dni (chyba 9) przemierzając ja samochodem z północy na południe. To pierwszy dzień mojej wycieczki. Ta magiczna kraina całkowicie mnie zaczarowała. Powodem mojej wyprawy były miedzy innymi odnalezione tam kamienne kule, piramidy oraz energetyczne tunele które do nich prowadza. Dzisiaj zabiorę was do pierwszego dnia mojej wyprawy. W lesie w pobliżu wsi Podubravlje niedaleko miasta Zavidovici, znaleziono gigantyczną kamienną kulę. Archeolodzy wierzą, że to pozostałość starożytnej cywilizacji. Bośniacka kula ma średnicę około 3 metrów. Tworzące ją materiały nie zostały zbadane, ale brązowy i czerwony kolor wskazują na wysoką zawartość żelaza. Masa tajemniczej kuli może przekraczać nawet 30 ton.






Na miejscu spotkaliśmy Suada Keserovica, który opiekuje się kulą. Suad pokazał nam również miejsce, nieco wyżej na zboczu ponad kulą, gdzie znajduje się jedno z najbardziej energetycznych miejsc na Ziemi.

Czakram otoczony jest strukturami wyglądającymi jak wystające części skał, ale po bliższym przyjrzeniu się widać, że mogły one być stworzone ręką ludzką.
Jest to miejsce tak samo tajemnicze jak urokliwe, skąpane w kolorach soczystej zieleni, gdzie w powietrzu unosi się mnóstwo pytań. Kula wygląda imponująco i nadaje otoczeniu bardzo tajemniczy i magiczny klimat.

Kulę sfotografowałam z każdej strony - również z góry, wchodząc na skarpę, która się nad nią roztacza. Zdjęcie, na którym widać moje buty, to miejsce środka czakramu. Na jednym z kolejnych widać jego otoczenie a także mnie. Na kilku zdjęciach znajdziecie również Suada.

Pozdrawiam gorąco!
Bernadetta Skwarczyńska












Moje 3 grosze


Ta kula ma swój odpowiednik w górach Słowacji, a dokładniej w kamieniołomie w m. Klokočov, o czym już pisałem tutaj na naszym blogu. Ta słowacka kula mierzy 305 cm średnicy, a więc jest porównywalna z bośniacką.

Nawiasem mówiąc, to podobne układy geologiczne znajdują się także w Polsce, w rejonie Suchej Beskidzkiej – w Beskidzie Małym, a także w okolicach Węgierskiej Górki, Diablego Kamienia k./Szczyrzyca i na Babiej Górze, a także w okolicach podkrakowskiego Sieprawia. Kamienne kule znaleziono tylko w okolicy Suchej Beskidzkiej w korycie potoku Targoszówka, o czym już pisałem w tym blogu.