Powered By Blogger

piątek, 9 stycznia 2015

Zdjęcie ducha

Duch to, czy Kosmita?


Roza A. Kajgorodowa, m. Czeposz, Ałtajski Kraj


W dniu 2.II.2011 roku przebywałam w Wołgogradzie na obchodach święta rocznicy Bitwy o Stalingrad. No, a na koniec zaszłam do piwnic Centralnego Uniwermagu, gdzie znajduje się muzeum. To właśnie tutaj, w tym budynku, 31.I.1943 roku feldmarszałek von Paulus podpisał akt kapitulacji swej 6. Armii.

W muzeum wisi obraz, na której po prawej stronie znajduje się von Paulus, a po lewej – radzieccy dowódcy. Zrobiłam zdjęcie tego obrazu. A kiedy już później wydrukowałam zdjęcie, to się zdumiałam – na środku obrazu pokazała się głowa. To oczywiście nie mógł być defekt matrycy.
Myślę, że w tym historycznym miejscu, związanym z tragicznymi wydarzeniami wojennymi, skupiło się wiele negatywnych energii i to one objawiły się na zdjęciu.


Moje 3 grosze


Mnie to bardziej przypomina zdjęcie jakiegoś Kosmity, w końcu Bitwa Stalingradzka była punktem węzłowym, zwrotnym punktem w historii Ludzkości, wiec czemuż by nie miała być oglądana przez Obcych, choćby w muzeach?


Tekst i foto – „Tajny XX wieka”, nr 27/2014, s. 25

Przekład z j. rosyjskiego – Robert K. Leśniakiewicz ©