Ad. 11. Różnica w oknach na
Pokładzie B na Titanicu. Także w czasie wodowania Titanica, wszystkie okna
Pokładu B były rozmieszczone równomiernie, natomiast w czasie jego dziewiczego
rejsu były one rozmieszczone nierównomiernie, dokładnie tak jak na RMS Olympic.
Ten argument jest
często przytaczany obok argumentu o różnej ilości iluminatorów na lewej burcie Titanica.
I pytanie jest to samo. RMS Titanic był już w czasie budowy
zaplanowany jako ulepszona wersja swego starszego sister-ship, czyli RMS Olympic. Różnice w ilości
iluminatorów na Pokładzie B pomiędzy czasem wodowania a pierwszą podróżą
została wyjaśniona przez jedna z kluczowych różnic pomiędzy obydwoma statkami:
zamiast promenady jak na Pokładzie B Olympica, zrobiono dwie prywatne
werandy i dwie luksusowe kabiny na Pokładzie B Titanica, stąd właśnie ta
zmiana wyglądu Pokładu B i konfiguracji bulajów.
Ad.12. Różnice w łączeniu poszycia lewej
burty. RMS Olympic miał pionowe przyłączenia do swego kadłuba lewoburtowej
kluzy kotwicznej, podczas kiedy RMS Titanic nie miał jej w czasie
budowy. Zdjęcia po katastrofie Olympica pokazują, że połączenie to
znikło, i że faktycznie jest to Titanic…
W kolejnej próbie
znalezienia fotograficznych niekonsekwencji w celu podtrzymania teorii
spiskowej wyciągnięto trudny do zauważenia fakt. Zwolennicy powołują się tutaj
na trzy zdjęcia. Są to: Iº – zdjęcie RMS Olympic w stoczni Harland &
Wolff zrobione kiedy statek stał w doku Thompsona Gravinga w 1911 roku, które
ukazuje statek mający pionowe złącze płyt poszycia, tuż przy rurze szczękowej
kluzy kotwicznej. IIº - na drugim zdjęciu RMS Titanica, kiedy był on
cumowany w 1911 roku i nie miał tego spawu koło kluzy, i IIIº - na zdjęciu Olympica,
które zrobiono w 1912/13, po katastrofie Titanica ukazane jest to, że ten
statek nie miał wspomnianego spawu. Wszystko to stało się dla stronników STD
argumentem ZA tym, że był to Titanic, chociaż imię Olympic
jest doskonale widoczne po obu stronach kadłuba.
Musimy przede
wszystkim ustalić, że istniały różnice pomiędzy oboma statkami. Według książki Steve’a Halla i Bruce’a Beverindge’a pt. „Titanic czy Olympic, który statek
zatonął?” Olympic miał zupełnie inne pokrycie płytami
poszycia przy kluzach kotwicznych. Tak naprawdę nie
ma żadnego problem, a różnice wynikają jedynie z innego kąta ustawienia statku i
jego oświetlenia.
Kapitan Smith na tle sterówki Titanica
Ad. 13. Odbarwione poszycie Titanica.
Zdjęcia wykonane Titanicowi w Southampton na krótko przed wyjściem
w dziewiczy rejs ukazują wielki płat odbarwionego poszycia, jakby był on świeżo
zamalowany farbą, która nie pasowała kolorem do oryginalnej i to dokładnie w
tym samym miejscu kadłuba, w które RMS Olympic został uderzony przez HMS Hawke.
Spójrzmy na te
dwie fotografie i porównajmy je. Nie widzę tam żadnego wiarygodnego dowodu na
odbarwienie, co przemawiałoby za pracami naprawczymi. Kazda zmiana barwy może być
wytłumaczona zmianami warunków oświetlenia i/albo niedoskonałością techniki
fotografowania. Nie ma tu niczego, co świadczyłoby za teorią spiskową.
Ad. 14. Sterówka na RMS Olympic
nie była skrzywiona. Chociaż sterówka na RMS Olympic została zbudowana
tak, by pasowała do krzywizny dziobu, zdjęcie wykonane z wierzchołka wysokiej
bramy wydaje się ukazywać prostą ścianę sterówki, dokładnie tak jak pokazano na
wcześniejszych rysunkach statku.
A to pozwala
mniemać, że sterówka Olympica była raczej prosta, a nie
wygięta – jak to widzimy na wraku Titanica. Jednakże problem z tym
argumentem polega na tym, że kiedy zwodowano statek, sterówka jeszcze nie była
zbudowana. To, co widzimy na zdjęciach jest w rzeczywistości prosto zbudowanym
pokładem kwater oficerskich. […]
Sterówka Olympica
w 1912 roku została zbudowana łukowato na froncie, podczas kiedy na Titanicu
była prosta – co widać choćby na zdjęciu kapitana Smitha i oficerów Titanica. To widać dokładnie na
zdjęciach wraka statku zrobionych przez badaczy głębin. („Ghost of the Abyss”, Walt Disney
Pictures i Walden Media.)
Należy dodać, że
po katastrofie Titanica, sterówka Olympica została zmieniona na
prostą, jako jeden z wielu zmian i ulepszeń zrobionych w czasie remontu w
latach 1912/13.
Ad. 15. Tablice z nazwą statku były
przymocowane nitami, a nie przyspawane. Jako że spawanie jeszcze nie było
wynalezione, w zwyczajach White Star Line było wygniatanie czy wycinanie nazwy
statku jej liniowców w płytach poszycia, a nie mocowanie tablic nitami. Jednakże
oba statki: RMS Olympic i RMS Titanic miały tablice z nazwami przynitowane
do burt… - a więc co one przykrywały?
Zdjęcia Titanica wychodzącego na próby morskie
Jest to jeden z
nieudokumentowanych nigdzie i nie mających pokrycia w faktach zarzutów. Tak zatem
Iº - najpierw trzeba powiedzieć, że spawanie wynaleziono i zastosowano jeszcze
w XIX wieku, zanim zbudowano
obydwa statki. IIº - prawdą jest, że zarys każdej litery był wyryty w płycie
poszycia i wypełniony kolorem – złotym lub żółtym. Taki był standard w praktyce White Star Line.
Jednakże nie ma najmniejszego dowodu na to, że RMS Olympic
i RMS Titanic miały tablice z nazwami przynitowane do płyt poszycia. Jest to demonstracyjnie fałszywa
informacja. W rzeczywistości, zarysy liter są widoczne na
częściach wraka, i ocalały tender pasażerski[1] White Star Line SS Nomadic,
zbudowany w tym samym czasie co Olympic i Titanic, ukazuje
dokładnie ten sam proces. Nie było żadnych tablic z nazwą statku, które by
można było wymienić, imię było literalnie wyryte na statku i wypełnione farbą.
Ad. 16. Brak promocji
reklamowej Titanica. Historyków zawsze zdumiewało to, że Titanic
nigdy nie był tak rozreklamowany, jak to zrobiono w przypadku Olympica.
„To był taki całkiem
cichy romans…”
To prawda. Ale
nie jest to żadna rewelacja dla Czytelnika, który choć trochę interesował się
tą sprawą. RMS Olympic był pierwszym, który został zwodowany i okrzyknięty największym
i najbardziej luksusowym statkiem świata. Kiedy miała miejsce pierwsza podróż Titanica,
Olympic
pływał już od roku. Chociaż Titanic przewyższał swój sister-ship długością. Nie była to aż
taka wielka nowina, a publiczność nie była zainteresowana jego dziewiczym
rejsem za bardzo, jak rejsami Olympica. W tym czasie miał miejsce
strajk w kopalniach węgla, Olympic stał na stoczni remontowej,
a Titanic
nie miał pełnej obsady pasażerów. Nie mówiono o nim nic nowego. I dopiero kiedy
zderzył się z górą lodową w niejasnych okolicznościach, to dopiero zwróciło nań
uwagę mediów. A że nie było wielu zdjęć z wodowania Titanica, to posłużono
się zdjęciami bliźniaczego Olympica w doniesieniach prasowych,
co spowodowało takie dziwne perturbacje w następnych latach i dało pożywkę
stronnikom Spiskowej Teorii Dziejów - STD.
CDN.
[1] Niewielki
statek obsługujący wielkie liniowce w portach. SS Nomadic obsługiwał obydwa
wielkie liniowce RMS Titanic i RMS Olympic. Ostatnim obsłużonym
przezeń statkiem był RMS Queen Elizabeth w 1968 roku.