Powered By Blogger

poniedziałek, 6 czerwca 2022

Cichy samolot czy UAP?

 


I znów zaliczyłem dwie obserwacje dziwnego obiektu, jakim był bez wątpienia „cichy” samolot, który zaobserwowałem rankiem, dnia 3.VI.2022 roku, o godzinie wpół do ósmej.


W największym skrócie wyglądało to następująco:

TYP INCYDENTU: DD

MIEJSCE: Jordanów -  N 49°38'57” - E 019°49'48”

DATA: 3.VI.2022 r.

CZAS: 07:37-07:38 CEST

CZAS TRWANIA: 1 min.

ILOŚĆ OBIEKTÓW: 1

ŚWIADKOWIE: 1

ZDJĘCIA: 3 telefonem Hammer

PRAWDOPODOBNE WYJAŚNIENIE: Być może był to samolot podchodzący do lądowania na lotnisku w Krakowie. Leciał z południa na północ.

 

Warunki pogodowe były następujące:

 

TEMPERATURA POWIETRZA: +7,6°C

WILGOTNOŚĆ POWIETRZA: 60%

WIATR: słaby z kierunku N

CIŚNIENIE ATMOSFERYCZNE: 1022 hPa

ZACHMURZENIE: 0

WIDZIALNOŚĆ: doskonała, CAVU

SMOG: <10 CAQI

 

I jak w poprzednich obserwacjach tego typu, samolot ów poruszał się na wysokości do 2000 m, nie zostawiając a sobą smugi kondensacyjnej i nie wydzielając żadnego dźwięku, jakby jego silniki nie pracowały.



Podobną obserwację zaliczyłem kilka dni wcześniej, także przy pięknej, słonecznej pogodzie i bezchmurnym niebie. I w tym przypadku także samolot nie ciągnął za sobą contrail’a i leciał z południa na północ.

Przy pomocy portalu Radar24.pl udało mi się namierzyć następujące samoloty, które przemieszczały się w mniej-więcej w tym czasie i w kierunku południe - północ:

·        g. 07:30 Airbus A320-232 linii Aegean z Chania (Kreta) do Bodø na wysokości 12.000 m, albo

·        o g. 07:45 Boeing 737-8AS linii Ryanair z Rzymu do Krakowa, na wysokości 3800-3700 m, lub

·        o g. 07:50 Boeing 737-8 linii Sun Express z Antalyi do Goeteborga, na wysokości 13.300 m



i to najprawdopodobniej ten drugi jest tym tajemniczym bezdźwięcznym samolotem, ale…

…no właśnie, dlaczego go nie było słychać i dlaczego nie ciągnął smugi? Być może poruszał się w warstwie ciepłego i suchego powietrza, która zalegała na wysokości 3-4 km i to spowodowało, że nie było contrail’a. Ale co z dźwiękiem? – być może samolot redukował prędkość i silniki pracowały tylko częścią nominalnej mocy. Tak więc UAP czy też UFO to raczej nie był.