Stanisław Bednarz
Łabędzi śpiew wielkich
samolotów tłokowych dalekiego zasięgu.
L-1049 Super Constellation – to moim zdaniem najpiękniejszy,
najszykowniejszy samolot tłokowy świata.
Zresztą wytwórnia Lockheed już przed wojna miał piękna Electrę L-14, która służyła w PLL LOT.
W 1939 amerykańskie linie lotnicze TWA złożyły zamówienie na
40-miejscowy samolot o zasięgu powyżej 5600 km, aby móc latać przez Atlantyk
bez międzylądowania. Wobec tego inżynierowie Clarence Johnson i Hall
Hibbard opracowali projekt L-049 Constellation. W tamtym czasie Lockheed, był mniejszą
wytwórnia na zatłoczonym rynku
zdominowanym przez Boeinga i Douglasa i przyjął to wyzwanie. Mieli zbudować
samolot, który przewiózłby więcej ludzi dalej i szybciej niż kiedykolwiek
wcześniej i ekonomicznie.
W nowej konstrukcji zastosowano
wszystkie najnowsze osiągnięcia techniczne lotnictwa, Jego prędkość maksymalna
ponad 550 km/h sprawiała, że miał to być samolot pasażerski szybszy od
większości istniejących myśliwców. Po przystąpieniu USA w grudniu 1941 do II
wojny całość zamówienia została przekształcona w wojskową wersję samolotu
transportowego C-69 Constellation.
Po wojnie Lockheed powrócił do
koncepcji, samolotu pasażerskiego. Będące już w produkcji samoloty wojskowe
zostały ukończone jako cywilne samoloty pasażerskie. W dniu 1 października 1945
linie lotnicze TWA otrzymały pierwszy samolot L-049 Constellation.
Pierwszy transatlantycki lot odbył się 3 grudnia 1945 na trasie z Waszyngtonu do Paryża. Pierwsze stałe połączenie obsługiwane przez L-049 zostało zainaugurowane między Nowym Jorkiem a Paryżem w dniu 6 lutego 1946. Jego modyfikacją był L-749 Constellation były i inne.
14 lipca 1951 wprowadzono
super model L-1049 Super Constellation
o dłuższym kadłubie, pozwalającym na zabranie 109 pasażerów. Kultowy model 1049
Super Constellation jest wariantem najbardziej kojarzonym z tym typem.
Był samolotem Prezydenta Eisenhowera.
Miał wiele innowacji, w tym klimatyzację, rozkładane siedzenia i dodatkowe
toalety. Ulepszona wersja silnika R-3350, która go napędzała, była
jedną z najsilniejszych silników tłokowych, jakie kiedykolwiek wyprodukowano.
Późniejsze egzemplarze
L-1049G wyposażone były w zbiorniki paliwa na końcach skrzydeł. Po
wprowadzeniu odrzutowych samolotów pasażerskich, takich jak de Comet czy Boeing
707, znaczenie L-1049 zaczęło maleć. Ostatni
rozkładowy lot w USA miał miejsce 11
maja 1967. W roku 1978 ostatni egzemplarz został skreślony ze służby w USAF. Samoloty te służyły w wojnie w
Wietnamie.
Ciekawostka: 31 sierpnia 1950
roku, podczas lotu rejsowego TWA nr 903 na trasie Bombaj – Kair – Rzym – Nowy
Jork samolot L-749A rozbił się na Pustyni Libijskiej koło Wadi Natrun w
Egipcie. Wśród 55 ofiar był znany polski architekt Maciej Nowicki.