Powered By Blogger

czwartek, 23 grudnia 2021

Najpiękniejszy tłokowy samolot pasażerski świata


Stanisław Bednarz

 

Łabędzi śpiew  wielkich  samolotów tłokowych dalekiego zasięgu.  L-1049 Super Constellation – to moim zdaniem najpiękniejszy, najszykowniejszy samolot  tłokowy świata. Zresztą wytwórnia Lockheed już przed wojna miał piękna Electrę  L-14, która  służyła w PLL LOT.

W 1939 amerykańskie  linie lotnicze TWA złożyły zamówienie na 40-miejscowy samolot o zasięgu powyżej 5600 km, aby móc latać przez Atlantyk bez międzylądowania. Wobec tego inżynierowie Clarence Johnson i Hall Hibbard opracowali projekt L-049 Constellation.  W tamtym czasie Lockheed, był mniejszą wytwórnia  na zatłoczonym rynku zdominowanym przez Boeinga i Douglasa i przyjął to wyzwanie. Mieli zbudować samolot, który przewiózłby więcej ludzi dalej i szybciej niż kiedykolwiek wcześniej i ekonomicznie.

W nowej konstrukcji zastosowano wszystkie najnowsze osiągnięcia techniczne lotnictwa, Jego prędkość maksymalna ponad 550 km/h sprawiała, że miał to być samolot pasażerski szybszy od większości istniejących myśliwców. Po przystąpieniu USA w grudniu 1941 do II wojny całość zamówienia została przekształcona w wojskową wersję samolotu transportowego C-69 Constellation.

Po wojnie Lockheed powrócił do koncepcji, samolotu pasażerskiego. Będące już w produkcji samoloty wojskowe zostały ukończone jako cywilne samoloty pasażerskie. W dniu 1 października 1945 linie lotnicze TWA otrzymały pierwszy samolot L-049 Constellation.

Pierwszy transatlantycki lot odbył się 3 grudnia 1945 na trasie z Waszyngtonu do Paryża. Pierwsze stałe połączenie obsługiwane przez L-049 zostało zainaugurowane między Nowym Jorkiem a Paryżem w dniu 6 lutego 1946. Jego modyfikacją był L-749 Constellation były i inne.









14 lipca 1951 wprowadzono super  model L-1049 Super Constellation o dłuższym kadłubie, pozwalającym na zabranie 109 pasażerów. Kultowy model 1049 Super Constellation jest wariantem najbardziej kojarzonym z tym typem. Był samolotem Prezydenta Eisenhowera. Miał wiele innowacji, w tym klimatyzację, rozkładane siedzenia i dodatkowe toalety. Ulepszona wersja silnika R-3350, która go napędzała, była jedną z najsilniejszych silników tłokowych, jakie kiedykolwiek wyprodukowano.

Późniejsze egzemplarze L-1049G wyposażone były w zbiorniki paliwa na końcach skrzydeł. Po wprowadzeniu odrzutowych samolotów pasażerskich, takich jak de Comet czy Boeing 707, znaczenie L-1049 zaczęło maleć. Ostatni rozkładowy lot w USA  miał miejsce 11 maja 1967. W roku 1978 ostatni egzemplarz został skreślony ze służby w  USAF. Samoloty te służyły w wojnie w Wietnamie. 

Ciekawostka: 31 sierpnia 1950 roku, podczas lotu rejsowego TWA nr 903 na trasie Bombaj – Kair – Rzym – Nowy Jork samolot L-749A rozbił się na Pustyni Libijskiej koło Wadi Natrun w Egipcie. Wśród 55 ofiar był znany polski architekt Maciej Nowicki.

O popularności tego modelu może świadczyć fakt, że ostatni komercyjny lot odbył się w 1993 r. w barwach linii lotniczych Dominikany. Oprócz USA latał w liniach 36 krajów. Największy wypadek miał miejsce w 1968 roku gdy L-1049 linii KLM rozbił się na Atlantyku zginęło 99 osób oraz 16 marca 1962 roku gdy L-1049 linii Flying Tiger rozbił się nad Pacyfikiem. Zginęło 106 osób. Gwoli kronikarskiej dokładności podam jeszcze ze ostatnim wielkim tłokowym Douglasa był DC-7 Stanowił odpowiedź na konkurencyjny Lockheed – L-1049 Super Constellation.