Powered By Blogger

wtorek, 19 marca 2019

Morskie opowieści: koszmarne katastrofy




Stanisław Bednarz


Dnia 16 marca 1978 roku u wybrzeży Bretanii rozbił się hiszpański tankowiec MV Amoco Cadiz. Katastrofy tankowców są uznawane za znaczne zagrożenie ekologiczne, ponieważ podczas nich do środowiska wodnego uwalniana jest ogromna ilość ropy naftowej, która zagraża organizmom żywym. Uwolniona do środowiska ropa może sklejać skrzela organizmom wodnym oraz skrzydła ptakom. Plamy ropy rozprzestrzenione w wodzie i wybrzeżu nie przepuszczają tlenu, przez co powodują całkowity zanik życia na danym obszarze.



MV Amoco Cadiz – tankowiec należący do Astilleros Españoles, SA. Zbudowany w stoczni w Kadyksie w 1974 roku. Miał długość 330 m, 50 m szerokości, ok. 233 700 DWT nośności. Był przeznaczony do transportu ropy z Zatoki Perskiej do Europy. W 1978 roku, 16 marca, podczas sztormu z wiatrem o prędkości 150 km/h zatonął, powodując katastrofę ekologiczną u wybrzeży Bretanii rozlewając ok. 223 000 ton surowej ropy naftowej do wód. W wyniku tego skażonych zostało ok. 230 km linii brzegowej.


Na mapce brakuje katastrofy SS Torrey Canyon, który rozbił się w Kanale La Manche w dniu 18.III.1967 roku. Była to pierwsza katastrofa o takiej skali zniszczeń w środowisku!

O 21:04 CET Amoco Cadiz uderzył w pierwsze skały wybrzeża francuskiego, które rozorały jego kadłub. W pięć godzin później statek przełamał się na pół a cały ładunek surowej ropy (233 tysięcy ton) rozlał się do morza. Amoco Cadiz zajmuje czwarte miejsce na liście największych globalnie rozlewów ładunków ropy w latach 1970-2012, świat obiegły obrazy pokazujące zwierzęta ufajdane ropą. Szkody można było dostrzec na ponad 300 kilometrach wybrzeży Bretanii. Wyciek spowodował śmierć tysięcy zwierząt. Bretania liże rany do dzisiaj.


Polska też miała zbiornikowce Największymi statkami jakie kiedykolwiek pływały w ramach PŻM i w ogóle jakie należały do Polski, są trzy zbiornikowce – Czantoria, Sokolica oraz Zawrat, przystosowane do przewozu surowej ropy, które weszły do eksploatacji w 1975 roku. Te olbrzymie statki miały długość 293 metrów i nośność 146 tysięcy ton. Wszystkie trzy statki zwodowano w 1975 roku Na szczęście nie miały wypadków. Dziś są już ze złomowane.