Powered By Blogger

niedziela, 17 lutego 2019

Boeing 747 Jumbo Jet




Stanisław Bednarz


Trudno uwierzyć ale Jumbo Jet (latający słoń) ma 50 lat.

Boeing 747 pierwszy lot odbył 9 lutego 1969 roku. Na zachodzie USA koło Seattle zbudowano specjalnie fabrykę. W 1970 roku w barwach linii Pan Am, rozpoczął swoją służbę. Przez 50 lat zamówiono 1572 Jumbo Jety, z czego 1548 zostało dostarczonych. Na dostawę czeka jeszcze 22 Boeing 747-8F cargo i dwa Air Force One (Prezydenta USA).

Amerykański producent wyprodukował je w czterech wariantach -100, -200, -300 i -400. Do końca stycznia 2018 r. wylatał 121,5 miliardów kilometrów i przewiózł prawie 6 mld pasażerów. Obecnie produkuje się jeszcze wersje cargo towarową Boeing 747-8F. Pierwszego Jumbo Jeta wycofano ze służby w 1975 r. i przekazano go muzeum w Seattle. Jest jednym z największych samolotów odrzutowych, w zależności od wersji, od 366 do 568 pasażerów. Istnieją także wersje towarowe – cargo.

 Jest to samolot czterosilnikowy, lecz może latać na trzech, a cechą charakterystyczną jest „garb”, w którym mieści się górny luksusowy pokład. Tym, co pasażerowie utożsamiali z lotem na pokładzie, z pewnością był komfort. Wysoki sufit w kabinie pasażerskiej dawał wrażenie przestronności. Panował niepodzielnie przez ponad 40 lat i nie zagroził mu nawet naddźwiękowy Concorde.










Godny rywal pojawił się w 2005 roku - Airbus A380. Zmaga się dziś z tymi samymi problemami, co inne czterosilnikowe odrzutowce. To bardzo silna konkurencja ze strony niewiele mniejszych, samolotów szerokokadłubowych, które mogą lecieć dalej, a przy tym wystarczą im dwa silniki. Chodzi o Boeinga 777, Boeinga 787, Airbusa A350.

Zbliża się zmierzch słonia. Od 2005 roku Boeing przyjął tylko 50 zamówień W historii Boeinga 747 zdarzyło się 28 wypadków lotniczych z ofiarami. Zginęło łącznie 3809 osób. Pierwszy miał miejsce 20 listopada 1974 roku gdy rozbił się Boeing 747 -130 Lufthansy na lotnisku w Nairobi i zginęło 57 osób. Największym wypadkiem było zderzenie dwóch samolotów Boeing 747 na lotnisku w Teneryfie w 1977 roku. Zderzyły się Boeing 747-121 linii Pan Am z Boeingiem 747-247 linii KLM zginęło łącznię 583 osoby (w samolocie Pan Am 335, w samolocie KLM 248) – jest to do dzisiaj największy wypadek lotniczy na świecie.

 Największy wypadek pojedynczego samolotu miał miejsce 12 sierpnia 1985 w Japonii gdy zginęło w Boeingu 747–SR-46 Japan Airlines 520 osób, też największy w historii wypadek pojedynczego samolotu.

Ostatni znaczący wypadek wersji pasażerskiej miał miejsce 25 maja 2002 gdy katastrofie uległ Boeing 747-209B China Airlines, zginęło 225 osób.


Samolot ten padł też ofiarą terrorystycznej libijskiej bomby nad Lockerbie, która wybuchła 21 grudnia 1988 roku w samolocie Pan Am Boeing 747-121A i zginęło 259 osób w samolocie i 11 na ziemi – był to odwet za barbarzyńskie bombardowania Trypolisu przez Amerykanów, oraz zestrzelenia w nocy 31.VII/1.IX.1983 r. przez ZSRR koło Sachalina Boeinga 747-230B koreańskich linii zginęło 269 osób, samolot ten wykonywał misję szpiegowską dla CIA.