I jeszcze jeden
materiał na temat Sea Huntera:
Inicjatywa DARPA czyli
Agencji Zaawansowanych Projektów Badawczych Obrony polegająca na budowie
bezzałogowego okrętu o długiej pływalności, który będzie zatapiał i śledził
najcichsze okręty podwodne na Ziemi, doszedł do skutku. Powyższy obraz jest
pierwszym rzutem oka na potencjalnie rewolucyjny bezzałogowy okręt wojenny ZOP lub
ACTUV, znany również jako Sea Hunter.
Sea Hunter jest rozwijany we współpracy z ONR – Biuro Badań US Navy oraz
Space and Naval Systems Warfare Command. Innowator branży inżynieryjnej Leidos i
Oregon Iron Works, znany ze swoich egzotycznych i tajnych projektów okrętów,
zaprojektował i zbudował egzotyczną jednostkę eksperymentalną.
Okręt zostanie
ochrzczony w kwietniu, ale jest już w wodzie w zakładzie budowy i konserwacji
statków w Swan Island w Portland, jak niedawno odkrył miejscowy fotograf Paul Carter, który zrobił zdjęcie
powyżej.
Zdemaskowano tajemnicze jednostki stealth na rzece Columbia?
Od co najmniej 10 lat
obserwuje się bardzo szybkie jednostki pływające patrolujące Columbia River.
Automatyczny ścigacz ZOP o długości 132 ft/44 m jest największym stworzonym do
tego celu bezzałogowym okrętem. Jak widać na powyższym zdjęciu, na jego pokładzie
zamontowano pomocniczą sterówkę w celu przeprowadzenia wstępnych prób. Kadłub
trimarana został wybrany ze względu na jego stabilność, wydajność i prędkość,
dzięki czemu może gonić okręty podwodne na ekstremalnych odległościach na
otwartym oceanie.
Ten niszczyciel jest
największym na świecie zdalnie sterowanym pojazdem. To, czego nie widać, to
sonar średniej częstotliwości pod kadłubem, zainstalowany w dużym bulwiastym
występie pośrodku, a także sonar wysokiej częstotliwości zamontowany w mniejszych
podwodnych występach. Będą to podstawowe narzędzia okrętu do wyszukiwania,
identyfikowania i aktywnego śledzenia nawet najcichszych okrętów podwodnych
wyposażonych w silnik wysokoprężny z napędem elektrycznym (AIP) na długi okres
czasu.
Zestaw łączy danych,
komputerów i czujników pozwoli mu nawigować autonomicznie, komunikować się z
przewodnikami i przewidywać kolejne ruchy okrętu podwodnego.
Sea Hunter zostanie poddany serii coraz trudniejszych prób przez większą
część dwóch lat, które mogą doprowadzić do stworzenia floty podobnych nawodnych
dronów rozmieszczonych na całym świecie. Biorąc pod uwagę wyzwania, przed
którymi stoi US Navy, jeśli chodzi o rosnące zagrożenie ze strony stosunkowo
tanich okrętów podwodnych z silnikiem Diesla, nie wspominając o planach Rosji i
Chin dotyczących radykalnego rozszerzenia swoich zdolności podmorskich w
nadchodzących latach oraz naszego własnego niedoboru zdolności do okrętów
podwodnych z bronią atomową, koncepcja ACTUV mogłaby dać Marynarce Wojennej
stosunkowo niedrogi sposób kontrolowania podwodnych zagrożeń na całym świecie.
Może także zapoczątkować nową erę bezzałogowego żeglowania na pełnym morzu.
Ogromne podziękowania
dla Paula Cartera za to zdjęcie Sea Huntera.
Moje 3 grosze
Znowu czuję się jak za
moich młodych lat, kiedy śledziliśmy działania szwedzkiej, norweskiej i
duńskiej marynarki wojennej wymierzone w tajemnicze okręty podwodne – w
większości midgety – po 27.X.1981
roku, kiedy to miał miejsce incydent zwany potem Whiskey on the rocks. Był to dieslowsko-elektryczny okręt podwodny
klasy Whiskey o numerze taktycznym 137,
z czego media zrobiły potem U-137, choć jego numer taktyczny –
ten prawdziwy - brzmiał S-363 (C-363). Potem rozpoczęła
się w Szwecji przeciwpodwodna histeria przechodząca w paranoję, czemu trudno
się dziwić. Trwała Zimna Wojna i jednym z jej aksjomatów było to, że żeby
Sowieci mogli uzyskać powodzenie na kontynencie europejskim, musieli przeciąć
linie komunikacyjne na Północnym Atlantyku, a to z kolei mogli osiągnąć opanowując
Skandynawię i Islandię oraz najprawdopodobniej Grenlandię. Całość tych działań
opisał potem Tom Clancy w „Czerwonym sztormie”. Książka ta, podobnie jak
„Polowanie na Czerwony Październik” i
„Lodołamacz” Suworowa znajdowały się na czerwonym indeksie do samego końca jego
istnienia, a zatem musiały zawierać spory ładunek niewygodnej dla Rosjan
prawdy. A zatem nic się nie zmieniło i Zimna Wojna w nowocześniejszym wydaniu
trwa w najlepsze…
Źródła:
·
https://foxtrotalpha.jalopnik.com/exclusive-this-is-the-first-known-image-of-darpas-subm-1759205822
·
https://foxtrotalpha.jalopnik.com/darpas-unmanned-submarine-stalker-could-change-naval-wa-1695566032
Przekład z angielskiego - ©R.K.F. Leśniakiewicz