Powered By Blogger

niedziela, 22 października 2017

Czaszka Kosmity?


Kilka dni temu otrzymałem email od Pani Justyny z Frankfurtu nad Menem, która przysłała mi dwa zdjęcia i następujący list:

Witam serdecznie  Panie Robercie, 

Od kilku tygodni staram sie znaleźć właściciela tej czaszki i mam z tym problem 😊 Znalazłam ją przypadkowo w lesie zbierając grzyby, zrobiłam parę zdjęć ale pozostawiłam ją na miejscu bo myślałam, że jest zwyczajna czaszka jakiegoś leśnego liska, [ale] okazało się że lis ma inną czaszkę. Pytałam myśliwych  i nikt nie potrafi mi pomoc w tym zadaniu. Obejrzałam wszystkie możliwe czaszki zwierząt leśnych, domowych, dzikich. I nic. Z moich dotychczasowych wniosków wyciągnęłam 2 teorie, że zwierze to należy do drapieżnych bo oczodoły są skierowane na wprost, nie na boki. Niestety brak pokrywy czaszki i szczęki nie ułatwia zadania ale niestety tylko tą część znalazłam. Zastanawia mnie brak nosa i te dwie dziurki przy zakończeniu oczodołu oraz wgłębienia w rogach oczodołów. Czyż nie jest to dziwne? Pozwalam na wstawienie tych zdjęć na Pana stronie. Miejsce znalezienia to Niemcy Zachodnie region Hesja, Frankfurt am Main. Las znajduje się na Bibere Berg. Obok strumienia Biber. Być może ktoś z pasjonatów pana bloga odkryje dla mnie tą tajemniczą zagadkę. Dziękuję!

Pozdrawiam Justyna


Niestety, ja też nie wiem, czyja to czaszka być może, nie jestem zoologiem czy anatomem i dla mnie może to być nawet czaszka Kosmity. Sprawę przekazuję dr Milošowi Jesenský’emu, który jest bardziej kompetentny ode mnie w tych sprawach.


Być może któryś z Czytelników jest w stanie zidentyfikować właściciela tej pozostałości? Bardzo prosimy o odpowiedź!



Odpowiedzi Czytelników


To nie jest czaszka, to jest miednica (dr Miloš Jesenský)

Dziwnie to wygląda – widać, że ktoś już ją nadpoczął. To chyba nie jest czaszka, tylko coś innego (Daniel Laskowski)

Moim zdaniem nie jest to żadna czaszka. Już sam kształt kości w ogóle nie przypomina czaszki, a te otwory nie wyglądają na oczodoły. Ponadto w czaszce raczej nie występują po bokach panewki stawowowe, a tam przynajmniej po jednej stronie widać panewkę. To nie czaszka, tylko kość miednicza. Kształtem i wielkością podobna jest do miednicy psa, więc może było to pies, lis, wilk lub podobne zwierzę.
Proszę porównać np. z tym zdjęciem: https://www.anatomystuff.co.uk/media/ca ... -skele.jpg, tylna część szkieletu.

Z porównania widać, że leżała w lesie odwrócona "do góry nogami", być może dlatego skojarzyła się pani Justynie z czaszką. (Nadir)