Powered By Blogger

sobota, 30 grudnia 2017

Przedwojenne katastrofy lotnicze



Koniec z świątecznymi tematami, powszedni dzień kalendarza.

Mój kalendarz 89 lat temu – 27 grudnia 1928 roku uruchomiono PLL LOT. Prześledźmy przedwojenną historię. W latach 1921-1928 lotnictwo- pasażerskie utrzymywały prywatne spółki np. Aerolot. W 1928 roku zlikwidowano spółki i zastąpiono je państwowym PLL LOT.

Pierwszymi samolotami były Junkers F 13 (15 szt.) i Fokker F.VIIa/1m (6 szt.) po prywatnych spółkach. W 1930 roku LOT latał na pięciu trasach krajowych oraz zagranicznych do Wiednia, Bukaresztu, Aten, Bejrutu i Helsinek. W 1930 roku na stateczniku pionowym pojawił się symbol żurawia, który stał się logo.

Pierwszymi samolotami polskimi były PWS-24 użytkowane w latach 1934–1938 - 5 sztuk, na liniach krajowych. W roku 1936 dołączono Douglas DC-2, Lockheed L-10-A Electra i Junkers Ju 52/3m za 9 starych Junkersów F13.

W latach 1938–1939 zakupiono samoloty Lockheed L-14-H Super Electra –najnowocześniejsze samoloty na świecie. Jeden z nich odbył pionierski lot transatlantycki z zakładów w Kaliforni przez Brazylię, Senegal do Warszawy, pozostałe przybyły drogą morską po zdemontowaniu.






26 kwietnia 1937 LOT uruchomił nową linię z Helsinek przez Warszawę, Ateny do Tel Awiwu. W tym czasie było to najdłuższe lotnicze połączenie - 4300 km.
W sierpniu 1939 r. sieć połączeń LOT-u liczyła 10 200 km i obejmowała 15 krajów. Flota liczyła 20 samolotów komunikacyjnych to jest: 7 Lockheed L-10, 10 - L-14H, 2 – DC-2, 1 – JU-52.

W 1934 uruchomiono lotnisko Okęcie wcześniej samoloty startowały na Polach Mokotowskich. Nie uniknięto katastrof w liczbie 5:

1) W dniu 1 grudnia 1936 roku L-10 Electra 45 km od Aten. Na wysokości 1000 m zderzył się z górą w pobliżu miejscowości Malakasa. Zginął pilot i jedna osoba na ziemi.
2) 28 grudnia 1936 samolot L-10 Electra pod Suścem koło Tomaszowa Lubelskiego. Samolot z Lwowa do Warszawy wpadł w burzę śnieżną i oblodzenie. Awaryjnie lądował w polach. Zginęły trzy osoby.
3) 11 listopada 1937 roku L-10 Electra lecący z Warszawy do Krakowa rozbił się pod Piasecznem. Podczas drugiej próby lądowania powrotnego w złych warunkach, zderzył się ze słupami wysokiego napięcia. Zginęły 4 osoby.
4) 23 listopada 1937 roku samolot DC-2 obsługujący linię z Aten do Bukaresztu w złych warunkach burza z oblodzeniami rozbił się o szczyt Mozgowicki Rit w górach Pirin (Bułgaria) na wysokości 2600 m. Wrak pomógł odnaleźć jasnowidz prof. Ossowiecki. Zginęło 6 osób.
5) 28 lipca 1938 - czarny dzień samolot L-14 Electra lecący z Lwowa do Salonik rozbił się w Karpatach Bukowińskich, na południe od miejscowości Gura Humorului koło Czerniowiec . W samolot uderzył piorun i wystąpiło oblodzenie. Zginęło 14 osób.



Była to do 1962 roku (patrz kalendarz z 19 grudnia) największa katastrofa. Łącznie we wszystkich 5 katastrofach zginęło 39 osób.


Opracował – Stanisław Bednarz