Koniec z świątecznymi tematami,
powszedni dzień kalendarza.
Mój kalendarz 89 lat temu – 27
grudnia 1928 roku uruchomiono PLL LOT. Prześledźmy przedwojenną historię. W
latach 1921-1928 lotnictwo- pasażerskie utrzymywały prywatne spółki np.
Aerolot. W 1928 roku zlikwidowano spółki i zastąpiono je państwowym PLL LOT.
Pierwszymi samolotami były Junkers
F 13 (15 szt.) i Fokker F.VIIa/1m (6 szt.) po
prywatnych spółkach. W 1930 roku LOT latał na pięciu trasach krajowych oraz
zagranicznych do Wiednia, Bukaresztu, Aten, Bejrutu i Helsinek. W 1930 roku na
stateczniku pionowym pojawił się symbol żurawia, który stał się logo.
Pierwszymi samolotami polskimi
były PWS-24
użytkowane w latach 1934–1938 - 5 sztuk, na liniach krajowych. W roku 1936
dołączono Douglas DC-2, Lockheed L-10-A Electra i Junkers
Ju 52/3m za 9 starych Junkersów F13.
W latach 1938–1939 zakupiono
samoloty Lockheed L-14-H Super Electra –najnowocześniejsze samoloty na
świecie. Jeden z nich odbył pionierski lot transatlantycki z zakładów w
Kaliforni przez Brazylię, Senegal do Warszawy, pozostałe przybyły drogą morską
po zdemontowaniu.
26 kwietnia 1937 LOT uruchomił
nową linię z Helsinek przez Warszawę, Ateny do Tel Awiwu. W tym czasie było to
najdłuższe lotnicze połączenie - 4300 km.
W sierpniu 1939 r. sieć połączeń
LOT-u liczyła 10 200 km i obejmowała 15 krajów. Flota liczyła 20 samolotów komunikacyjnych
to jest: 7 Lockheed L-10, 10 - L-14H, 2 – DC-2, 1 – JU-52.
W 1934 uruchomiono lotnisko
Okęcie wcześniej samoloty startowały na Polach Mokotowskich. Nie uniknięto
katastrof w liczbie 5:
1) W dniu 1
grudnia 1936 roku L-10 Electra 45 km od Aten. Na
wysokości 1000 m zderzył się z górą w pobliżu miejscowości Malakasa. Zginął
pilot i jedna osoba na ziemi.
2) 28 grudnia
1936 samolot L-10 Electra pod Suścem koło Tomaszowa Lubelskiego. Samolot z
Lwowa do Warszawy wpadł w burzę śnieżną i oblodzenie. Awaryjnie lądował w
polach. Zginęły trzy osoby.
3) 11
listopada 1937 roku L-10 Electra lecący z Warszawy do Krakowa
rozbił się pod Piasecznem. Podczas drugiej próby lądowania powrotnego w złych
warunkach, zderzył się ze słupami wysokiego napięcia. Zginęły 4 osoby.
4) 23
listopada 1937 roku samolot DC-2 obsługujący linię z Aten do
Bukaresztu w złych warunkach burza z oblodzeniami rozbił się o szczyt
Mozgowicki Rit w górach Pirin (Bułgaria) na wysokości 2600 m. Wrak pomógł
odnaleźć jasnowidz prof. Ossowiecki.
Zginęło 6 osób.
5) 28 lipca
1938 - czarny dzień samolot L-14 Electra lecący z Lwowa do
Salonik rozbił się w Karpatach Bukowińskich, na południe od miejscowości Gura Humorului
koło Czerniowiec . W samolot uderzył piorun i wystąpiło oblodzenie. Zginęło 14
osób.
Była to do 1962 roku (patrz
kalendarz z 19 grudnia) największa katastrofa. Łącznie we wszystkich 5
katastrofach zginęło 39 osób.
Opracował – Stanisław Bednarz