Powered By Blogger

czwartek, 21 grudnia 2017

Kolejka na Gubałówkę



Dziś jest 79 –letnią staruszką ale przeszła lifting i operacje plastyczne i wygląda jak 50-tka

Mój kalendarz - 79 lat temu 20 grudnia 1938 roku oddano do użytku najpopularniejszą w Polsce kolej linowo-terenową - na Gubałówkę. Zbudowana została na zlecenie Ligi Popierania Turystyki. Budowę rozpoczęto w lipcu, a uruchomiono 20 grudnia 1938, po zaledwie 168 dniach budowy.

Pomysłodawcą i inicjatorem budowy był inż. Aleksander Bobkowski – ówczesny wiceminister komunikacji, który wcześniej doprowadził do otwarcia pierwszej kolei górskiej – na Kasprowy Wierch i linowo-terenowej – na Górę Parkową. Prace prowadziła firma „Linkolkasprowy”.

Motywacją do podjęcia budowy, były przygotowania do Narciarskich Mistrzostw Świata FIS, w Zakopanem. Dzięki uruchomieniu kolei, wszystkie konkurencje biegowe rozegrały się właśnie w Paśmie Gubałowskim.

Po 168 dniach na szczyt Gubałówki regularnie jeździły dwa wagoniki poruszające się po jednym torze z mijanką mniej więcej w połowie drogi. Trasę długości 1338 m pokonywały w ok. 5 minut. Koszt inwestycji przekroczył 1.254.000 ówczesnych złotych. Ostatnią całkowitą modernizację zakończono 15 grudnia 2001. Nowoczesne wagony z przeszklonym dachem umożliwiają podczas przejazdu oglądanie panoramy Tatr.






Producentem pierwszych wagonów był Von Roll Berno ze Szwajcarii, natomiast obecnie eksploatowanych Garaventa i Mostostal Czechowice Tabor kolei sprzed modernizacji w 2001 został wykorzystany do adaptacji dawnego wyciągu szybowcowego i budowę kolei linowo-terenowej „Żar” z Międzybrodzia Żywieckiego. Prezentuje się po przemalowaniu pięknie.

Koleje linowo-terenowe są jednym z najlepszych środków transportu do pokonania dużych różnic wysokości na niewielkiej długości. Stąd, tego typu rozwiązania spotkać można przede wszystkim w górach, a także w miastach położonych na wzgórzach. W Polsce, poza Zakopanem, takie kolejki funkcjonują jeszcze w Krynicy na Górze Parkowej oraz w Międzybrodziu Żywieckim na Górze Żar. Jeśli chodzi o miasta, to linowe koleje terenowe można spotkać chociażby w Pradze czy w Budapeszcie.


Opracował – Stanisław Bednarz