Powered By Blogger

sobota, 24 lutego 2018

Polski „Orient Express”: Pociąg „Narty – Dancing – Brydż”


Mój kalendarz – 86 lat temu w lutym 1932 z Krakowa wyruszył pierwszy pociąg zwany „Narty–Dansing-Brydż”.

PKP wraz z Krakowskim Towarzystwem Krzewienia Narciarstwa, uruchomiły pociągi narciarskie kursujące od kurortu do kurortu u podnóża polskich gór - pociągi znane były pod nazwą „Narty-Dancing-Brydż”. Były świetnie wyposażone, zachwycały eleganckim wystrojem wnętrz, luksusowymi restauracjami, sypialniami i kabinami kąpielowym, weszły na stałe do zimowego rozkładu jazdy.

Skład pociągu narciarskiego powstał w jednej z największych fabryk w Polsce Lilpop, Rau i Lowenstein w Warszawie. Pierwszy pociąg narciarski wyruszył z Krakowa w lutym 1932 roku i miał do pokonania 1200 kilometrów, podróż trwała 10 dni i 10 nocy, bilet kosztował 200 zł (wartość 1 zł przed wojną to odpowiednik 10 zł dzisiaj). Dla porównania: średnia pensja nie przekraczała wtedy 150 zł.








W pociągu znajdowały się szkółki narciarskie, dzięki temu mogli uczestniczyć nie tylko doświadczeni narciarze, ale także nowicjusze. Trasa wiodła przez Wisłę, Zwardoń, Zakopane, Rabkę, Krynicę, Worochtę, Jaremczę, Sławsk i Sianki (obecnie część z tych miejscowości znajduje się na Ukrainie). Podróż trwała 10 dni i 10 nocy. Z powodu "nocnego życia pociągu" prawie w ogóle nie jeździły nim dzieci. Bowiem w pociągu kwitło życie nocne z tańcami i grą w karty i alkoholem. W wagonie restauracyjnym goście mogli poczuć atmosferę drogiego hotelu, organizatorzy dbali o wysoki standard, w restauracji znajdował się wyskoki kontuar barowy z wysokimi stołkami, stoliki z błyszczącymi obrusami i krzesłami obitymi skórą.

Pociągi głównie jeździły nocą, a w dzień zatrzymywały się w miejscach, gdzie można było jeździć na nartach. Nocą w wagonie restauracyjnym trwała zabawa w najlepsze! Czasem, aby pasażerom dostarczyć dodatkowej rozrywki, doczepiany był wagon kinowy!... Wystrój wnętrz zaprojektowali wybitni artyści. Efekt? W 1937 roku na Wystawie Sztuki i Techniki w Paryżu pociąg otrzymał Grand Prix.


Opracował – Stanisław Bednarz