Powered By Blogger

środa, 7 lutego 2018

Rosja testuje atomowego podwodnego drona



Franz-Stefan Gady


Test prototypu bezzałogowego podwodnego pojazdu podobno miał miejsce w dniu 27 listopada 2016 roku

- Rosyjska Flota  podobno przeprowadziła próbę pojazdu podwodnego z napędem nuklearnym – UUV – Kanyon w kodzie NATO i CIA, i znanego jako Oceaniczny Wielozadaniowy System Status-6. Test miał miejsce w dniu 27.XI.2016 roku – doniósł „Washington Free Beacon”  w dniu 8 grudnia na podstawie informacji otrzymanych od anonimowych źródeł z Pentagonu.

Zgodnie z oficjelami z Pentagonu, ten UUV został wypuszczony z pokładu SS B-90 Sarow z Projektu 20120 specjalnie zaprojektowanego i używanego przez rosyjską flotę do eksperymentów nad nowymi rodzajami broni i sprzętu bojowego. Jest to jedyny tego rodzaju okręt podwodny w służbie rosyjskiej floty.

Nie podano ani miejsca, ani innych szczegółów tego testu, który miał się odbyć w dniu 27.XI.2016 roku.

Istnienie Programu UUV zostało po raz pierwszy odkryte we wrześniu 2015 roku. W listopadzie rosyjska TV państwowa pokazała zapis z tajnej prezentacji nuklearnego UUV dalekiego zasięgu.

Zgodnie z materiałem zaprezentowanym w RT-1, ten „Oceaniczny Wielozadaniowy System Status-6” został zaprojektowany do „niszczenia ważnych ekonomicznych instalacji nieprzyjaciela na obszarach brzegowych i gwarantuje dewastujące zniszczenia terytorium wrogiego kraju poprzez stworzenie wielkich obszarów radioaktywnych skażeń, wyłączając je z wojskowej, ekonomicznej i innej aktywności na długi czas.”

Kadr pokazuje tą torpedę jako „samobieżny pojazd podwodny” o zasięgu „powyżej 6200 mi/10.000 km” mogący operować na głębokościach „do 3300 ft/1000 m”. Zgodnie doniesieniami rosyjskich mediów cytowanymi przez BBC, „torpeda może poruszać się z prędkością 100 kts/115 mph/185 km/h unikając wszelkich akustycznych urządzeń nasłuchowych i innych pułapek”.

Mając średnicę 1 m, ta „robotyczna łódź podwodna” (czy torpeda) może być wypuszczona albo przez okręt podwodny z Projektu 09852 – bazującym na Projekcie 949A Oscar – albo z okrętu podwodnego z Projektu 09851, przedłożonych w grudniu 2012 roku i w lipcu 2014 roku – odpowiednio i z nieznaną datą ukończenia.

Po ukończeniu, oba okręty podwodne będą w stanie przenosić mały bezzałogowy pojazd podwodny – UUV[1]: ten z Projektu 09852 będzie w stanie zabrać 6 torped, podczas gdy Projekt 09851 będzie mógł przenieść do 4 UUV.
- W oparciu o informacje z tego kadru, nowa broń może być wyposażona w głowicę termojądrową z otuliną ze stabilnego izotopu 59Co - którego wybuch termojądrowy przekształci w wysoce radioaktywny izotop 60Co* z T1/2 = ok. 5 lat[2] – donosi BBC. - Prototypowy egzemplarz będzie skonstruowany do 2019 roku, a pierwsze próby będą miały miejsce w 2019-2020 roku – donosi agencja.

Aktualnie toczy się dyskusja pomiędzy zachodnimi analitykami wywiadu, czy ten przeciek nie jest celowym zagraniem Rosji w stosunku do USA i jest wymierzony w planowane amerykańskie instalacje antyrakietowe rozmieszczane w Europie. Biorąc pod uwagę różne ograniczenia aktualnie istniejące w Rosji, to amerykańska TA mogłaby pojawić się z pośrodku lat 20. XXI wieku, zanim Rosjanie byliby w stanie wprowadzić ten nowy system broni.
- Technologia UUV nie jest tak dojrzała jak technologie UAV[3], bowiem o wiele trudniej jest utrzymywać z nimi łączność, niż z napowietrznymi dronami – oceany są nieprzejrzyste dla sygnałów radiowych, zaś akustyczne sygnały biegną wolniej[4] niż fala elektromagnetyczna. W konsekwencji tego, UUV muszą być całkowicie autonomiczne, co stwarza wiele nowych technicznych wyzwań – odnotowałem we wrześniu 2015 roku. W konsekwencji czego, US Navy podjęła decyzję polegania na dostępnych aktualnie komercjalnych UUV.


Źródło – „Diplomat” - https://thediplomat.com/2016/12/russia-tests-nuclear-capable-underwater-drone/  z dnia 14.XII.2016 r.
Przekład z angielskiego - ©R.K.F. Leśniakiewicz

CDN. 



[1] W oryg.: Unmanned Underwater Vehicle.
[2] Dokładniej ten czas półrozpadu -  T1/2 = 5,2714 roku.
[3] Unmanned Airborne Vehicles – bezzałogowe pojazdy powietrzne.
[4] Ok. 1,49 km/s