Stanisław Bednarz
Mój kalendarz - 38 lat temu
23.03.1979 – na stacji Zakopane – pociąg towarowy prowadzony elektrowozem
złamał kozioł oporowy na końcu stacji i wjechał na ulicę. Żartowano, że
maszynista pragnął zrealizować nie spełniony plan dawnego właściciela
Zakopanego hr. Zamoyskiego
połączenia Zakopanego z koleją suchogórską.
Szczegóły- tego dnia o godz. 5:00 na stacji Zakopane pociąg nr 581 prowadzony
lokomotywą ET21-469 nie został zatrzymany w miejscu obowiązującym i
najechał na poduszkę piaskową i kozioł oporowy. Lokomotywa po rozbiciu kozła
oporowego, ścięciu słupa trakcyjnego, części wiaty nad wejściem na perony
zatrzymała się czołem na chodniku ulicy Kościuszki. Zasadniczą i bezpośrednią
przyczyną wypadku było zbyt późne rozpoczęcie hamowania i nie zmniejszenie szybkości jazdy.
(Prawdopodobnie przysnął maszynista).
W pierwszym wagonie były
wersalki więc straty były niewielkie dwie wbiły się w siebie, w drugim wódki i
koniaki straty niepowetowane, dalej już tylko węglarki (wg. świadka zdarzenia
p. Janiny Filipek)
Zdarzenie to jest okazja do
wspomnienia krótkiej historii odgałęzienia Chabówka-Zakopane. Linię zbudowano w
1899 roku. Inicjatorem był właściciel Zakopanego hr, Władysław Zamojski, który
chciał otworzyć Zakopane na większy ruch turystyczny. Początkowo miała być
wąskotorowa ale względy wojskowe
nakazały użyć rozstawu normalnotorowego. Do lat 30-tych była prywatną koleją.
Mimo trudnych warunków terenowych linia zbudowana została niewielkim stosunkowo
kosztem, co odbiło się na jej jakości. Budowa odbywała się przy oporze ludności, zwłaszcza we wsi Raba Wyżna…
W celu zmniejszenia kosztów
linię wytrasowano po stokach wzniesień, z ostrymi łukami. Z powodu oszczędności unikano estakad, zaniechano budowy planowanego tunelu
w obrębie Przełęczy Sieniawskiej. Zastosowano też duże nachylenia,
przekraczające niekiedy 28%. W rezultacie warunki trakcyjne na linii są niemal
ekstremalne…
Jednocześnie z otwarciem kolei
Chabówka-Zakopane, została wykończona węgierska linia Kralowany-Sucha Hora.
Połączenie obu kolei mogło nastąpić albo
przecznicą z Nowego Targu wprost przez Czarny Dunajec ku Suchej Horze, albo
przedłużeniem kolei prowadzącej do Zakopanego, linią na Witów i Chochołów. Długość obu połączeń jest
ta sama, około 20 kilometrów. Ostatecznie wygrała opcja z Nowego Targu przez
Czarny Dunajec - obecnie jest rozebrana… Opcja z Zakopanego przegrała.
Na stacji Zakopane działy się
też inne porywające przygody, ale to
przy okazji..