Powered By Blogger

niedziela, 28 lutego 2016

Ozokeryt to czy…?




Na ten temat już pisałem w artykule pt. „Ozokeryt: skamieniały wosk czy… plastyk?” zamieszczonym na stronie http://wszechocean.blogspot.com/2011/11/ozokeryt-skamieniay-wosk-czy-plastyk.html, w którym założyłem, że ozokeryt może być także skamieniałą pozostałością po plastykach, które po prostu składował Ktoś/Coś w zamierzchłych epokach geologicznych. 

 
Kilka dni temu rozbijając bryły węgla w mojej piwnicy ze zdumieniem odkryłem we wnętrzu jednej z nich coś dziwnego. Wyglądało to jak inkluzja bursztynu w czarnej masie węgla. Dziwne to było, bo 230 MA temu nie było jeszcze roślin, które wytwarzałyby żywice, które kamieniejąc zmieniłyby się w bursztyn… A zatem ozokeryt? Ale ozokeryt wygląda jak wosk i ma podobną konsystencję, zaś tutaj miałem do czynienia z czymś, co wyglądało jak bursztyn, paliło się jasnym, kopcącym płomieniem.
Zwróciłem się tedy do moich Przyjaciół i znajomych z zapytaniem o to znalezisko, i oto co mi odpisali:


Witam!
Jeśli to jest maziste (rozumiem, że tak), pali się, a jeszcze jeśli dym zalatuje palącym się woskiem, to najprawdopodobniej jest to OZOKERYT. Robercie, kiedyś mieliśmy coś podobnego ze Śląska, było to jednak porowate i kruche, zupełnie nie plastyczne - dosłownie wyglądało jak pianka montażowa. To takie moje skromne zdanie.
Pozdrawiam! (Avicenna)

*

Możliwe, że jest to jednak ozokeryt, zwłaszcza jeżeli węgiel pochodzi z Ukrainy, gdzie jest go duża ilość w pokładach węgla. Ozokeryt jest to skamieniała pozostałość najcięższych frakcji ropy naftowej i występuje tam, gdzie kiedyś były jej złoża - także na Ukrainie. (Kazgaw)

*

To chyba ozokeryt, który jest pozostałością po ropie naftowej, jej najcięższych frakcji. Jeżeli węgiel pochodził z KWK Bogdanka, to jest to raczej pewne. (Hades)

*


Może: Ambryt (amberyt, amboryt) - odmiana retynitu. Żółtawy, żółtawo-szary, żółty, brązowo-żółty, ciemnobrązowy. Przezroczysty do przeświecającego. Bardzo kruchy. Przełam muszlowy. Zapala się łatwiej niż kopal Kauri i pali jasnym kopcącym płomieniem.