Brytyjska Wikipedia podała
historię lotu MH370 i jego zaginięcia w formie tabeli, którą przytaczam
poniżej, bo jest ona bardzo ciekawa i może rzucić nieco światła na tą dziwną
tragedię – w dniu 24.III.2014 roku po południu podano wiadomość, że szczątki
samolotu znaleziono na południowych akwenach Oceanu Indyjskiego. A oto tabela
przebiegu wydarzeń:
Czas (MYT)
|
Czas (GMT)
|
Wydarzenie
|
00:00-00:41
|
16:41
|
Start
z Kuala Lumpur
|
00:20-01:01
|
17:01
|
MH370
potwierdza wejście na wysokość 11.000 m
|
00:26-01:07
|
17:07
|
Ostatnia
transmisja danych z ACARS, załoga potwierdza pułap 11.000 m
|
00:38-01:19
|
17:19
|
Ostatni
kontakt głosowy z malezyjskim ATC
|
00:40-01:21
|
17:21
|
Ostatni
kontakt radarowy (transponder) na pozycji 06°55”15” N - 103°34’43” E
|
00:41-01:22
|
17:22
|
Transponder
i ADS-B zostały wyłączone
|
00:49-01:30
|
17:30
|
Nieudany
kontakt głosowy z innym samolotem – mamrotanie, zaniki dźwięku (faddingi)
|
00:56-01:37
|
17:37
|
Półgodzinne
oczekiwanie na transmisję ACARS - nieodebrana
|
01:30-02:11
|
18:11
|
Pierwszy
z siedmiu sygnałów ACARS przekazywanych co godzinę przez satelitę Inmasat
3F1
|
01:34-02:15
|
18:15
|
Ostatni
kontakt radarowy z malezyjskiej wojskowej stacji r/lok w odległości 320 km na
NW od Penang
|
05:49-06:30
|
22:30
|
Planowy
przylot do Pekinu
|
07:30-08:11
|
00:11
|
Ostatni
automatyczny sygnał ACARS przekazany przez Inmarsat
|
07:49-08:30
|
00:30
|
Samolot
zaginął
|
Mimo tego zagadka pozostaje
zagadką – co spowodowało, że samolot lecący na północ naraz zmienia kierunek na
zachodni, a następnie leci w kierunku Antarktydy? Tego nie wiemy.
We wczorajszych „Wiadomościach”
TVP-1 pokazano, że szczątki samolotu znaleziono na Oceanie Indyjskim na
pozycji: 44°57’29” S - 090°13’43” E – pomiędzy Australią a wyspami Amsterdam i
St. Paul, 2500 km na zachód od australijskiego miasta Perth.
Trasa lotu MH370 - kolor czerwony - trasa planowa, kolor fioletowy - trasa pokonana przez samolot Boeing 777 do domniemanego miejsca katastrofy (rys. R. Leśniakiewicz)
Oczywiście pojawiły się teorie
spiskowe, i tak:
v UFO - według Boston.com, Alexander Bruce w ForbiddenKnowledgeTV
zaproponował, że lot został schwytany przez istoty pozaziemskie. Jako dowód, przedstawił
na YouTube wideo przedstawiające symulację komputerową wyjścia samolotu z Kuala
Lumpur, co zaowocowało tym, że w symulowanym locie MH370 samolot porusza niezwykle
szybko. Jednak dziennikarz Boston.com
Jack Pickell również zauważa, że
obiekt w symulacji, którym jest rzekomo UFO faktycznie jest to koreański lot KAL672.
Pickell cytuje również witrynę CEO mówiąc, że ponaddźwiękowa prędkość samolotu
była wynikiem usterki w systemie.
v Pitbull i Shakira – ponoć
piosenka Pitbulla i Shakiry „'s Get
It Started” została pokazana przed sprawą zaginięcia lotu 370. Najczęściej
wymieniane przez zwolenników tej teorii spiskowej są „Teraz to się do Malezji”
i „Dwa paszporty, trzy miasta, dwa kraje, jeden dzień”, które to piosenki mają
związek z tą katastrofą.
v Teoria zestrzelenia - Rush Limbaugh, według CNN, pierwszy
zaproponował „teorię zestrzelenia” samolotu z Flight 370, która wygląda następująco: «Samolot leci wzdłuż
korytarza powietrznego i pada mu cała elektronika (dlaczego???) ale silniki pracują.
Kapitan mówi – Musimy wracać do domu, musimy wrócić do Kuala Lumpur, nie możemy
lecieć bez elektroniki. Jest ciemno, noc. Lecą nad krajami nieprzyjaznymi, a
oni nie mogą zidentyfikować się, nie ma światła na pokładzie, nie ma nawet świateł
pozycyjnych. Nastąpiła całkowita awaria elektroniki. Co będzie jeśli jakiś
wrogi kraj wysłał myśliwce i zestrzelił go, a następnie odkrył ich błąd i nikt
nie chce się przyznać do tego, co się stało?...»
v Uderzenie meteorytu - meteor
mógł trafić w samolot. Teoretycznie jest to możliwe, ale krytycy oceniają, że
bardzo mało prawdopodobne. Osobiście uważam, że prawdopodobieństwo takiego
zdarzenia jest nikłe (ale wyższe od zera).
v Teoria czarnej dziury – Być może
nad Oceanem Indyjskim powstała czarna dziura i pochłonęła samolot.
v Numerologiczne teorie – Chodzi
o numerologiczne powiązania liczb 3 i 7. Jeden z twórców teorii pisze: «Lot 370
znika na 3/7 drogi, która wynosi 3700 kilometrów. Lot 370 leciał na wysokości
37.000 stóp, kiedy był ostatnio zgłaszany przy użyciu oprogramowania do
śledzenia lotu. Luigi Maraldi, lat
37, był jedną z osób, których paszport został skradziony. Malaysia Airlines
jest jednym z największych przedsiębiorstw lotniczych w Azji, przewozi blisko
37.000 pasażerów dziennie. Od dziś zaczynamy 37 miesiąc od tragedii w
Fukushimie, która znajduje się na 37. stopniu i 37 obrażeń spowodowanych początkowo
w elektrowni jądrowej».
v Zaangażowanie Korei Północnej – Inni
badacze sugerują, że samolot został porwany przez mieszkańców Korei Północnej i
poleciał do Phenianu. Niektórzy zwolennicy tej hipotezy twierdzą, że samolot
miał dość paliwa, aby lecieć nie pozostając w zasięgu telefonu komórkowego. To
zostało zaproponowane w celu wyjaśnienia obserwacji, że niektóre telefony
pasażerów wciąż funkcjonowały po zniknięciu samolotu.
v Fantomowa teoria telefoniczna - Jak
wspomniano powyżej, niektórzy przedstawili hipotezę, która stwierdza, że
pasażerowie są wciąż żywi, ale nie mogą odpowiedzieć na ich telefony komórkowe
- zjawisko znane jako „fantomowa teoria telefoniczna”. Ta została oparta na
początku o informuje, że członkowie rodziny pasażerów lotu 370 usłyszeli ich telefony
komórkowe po zniknięciu samolotu, jednak teoria ta została obalona przez Jeffa Kagana, analityka telefonii bezprzewodowej.
W wywiadzie dla NBC News, Kagan powiedział, że nawet całkowicie zniszczony telefon
wciąż może produkować dzwonienie podczas gdy sieć szuka połączenia.
v Spiskowe teorie na temat poszukiwania - Niektórzy
twierdzą, że rządy Stanów Zjednoczonych, Malezji i nieokreślonej liczby innych
krajów wiedzą, gdzie jest samolot i starają się ukryć jego prawdziwe położenie.
Teoria ta twierdzi również, że powód, dla którego te agencje nie poinformowały
społeczeństwa o miejscu pobytu samolotu jest taki, że się boją skandalu.
v Teoria Microsoft
Flight Simulator – Zdjęcia z wnętrza domu I pilota Zaharie Ahmad Szacha, ukazują symulator
w którym próbuje wylądować na pasie startowym, otoczony przez wodę. Ta teoria
mówi, że on może być symulacja wodowania.
Jak dotąd mamy więcej znaków
zapytania, niż odpowiedzi. Jedno jest absolutnie pewne – ta katastrofa jest
niezwykle tajemnicza. Być może było to porwanie – ale po co? Wszystko – jak na
razie wyglądałoby tak, jakby piloci wykonali nad Zatoką Tajlandzką skręt na
zachód albo południowy zachód i wyskoczyli ze spadochronami nad kontynentalną
Malezją, puszczając samolot samopas w locie na południowy zachód – ku środkowi Oceanu
Indyjskiego. Ale dlaczego?
Jak to mówią, im dalej w las,
tym więcej drzew. Na razie jesteśmy skazani wyłącznie na domysły, bowiem w
rejonie znalezienia szczątków samolotu panuje bardzo zła pogoda, i ich
poszukiwania zostały przerwane. Drugim problemem jest głębokość oceanu w tym
miejscu, która wynosi 5000 m, a niektórzy twierdzą, że nawet 7000 m! A to
oznacza, że wydobycie czarnych skrzynek będzie niezwykle trudne, jak nie
niemożliwe…
A zatem czekamy na dalsze
wieści i mam nadzieję, że…
…CDN.
Źródło - Wikipedia
Źródło - Wikipedia