Bill Rose & Tony Butler
Rozdział
VII – Statek kosmiczny: Latający Talerz (fragment)
Latający talerz jest
często przedstawiany jako ultymatywny projekt, ostateczna wersja dla pojazdu
kosmicznego i od połowy lat 60.,* ten właśnie kształt jest ostro promowany przez
telewizyjny serial „Star Trek”, w którym różne kształty okrętu kosmicznego USSS
Enterprise
zaprojektowane zostały początkowo przez Matta
Jeffriesa (1921-2003). Wszystkie wersje tego fikcyjnego okrętu kosmicznego
mają kształt ogromnego dysku dołączonego do systemu napędowego (NX-01
ma dwa dołączone segmenty), z dwoma płetwami ogonowymi i gondolą silnika
nadprzestrzennego. Wszystkie te koncepcje są technicznie eleganckie i przyjemne
dla oka, a kształt dysku na swe walory do dalekich wypraw kosmicznych, chociaż
koło o odpowiedniej średnicy może być wykorzystane do wytworzenia środowiska sztucznej
grawitacji.
Można by powiedzieć, że
soczewkowata czy pół-soczewkowata konstrukcja statku jest doskonale
przystosowana do hamowania aerodynamicznego albo przelatywania poprzez
zewnętrzną atmosferę planety i kontrolowanego zniżania się do jej powierzchni.
Te profile pozwalają na dobrą dystrybucję ciepła i rozkład nacisku na
osłoniętej części pojazdu, tworząc okrągły kształt preferencyjny dla
skrzydlatych pojazdów [jak wahadłowiec kosmiczny
SST – przyp. tłum.] w czasie ich powrotu na Ziemię. Jednakże istnieją
trudności w wystrzeleniu takiego okrągłego statku kosmicznego przy pomocy
konwencjonalnych rakiet nośnych, które powodują to, że cywilne i wojskowe
agencje kosmiczne nie stosują tego kształtu do pojazdów załogowych, chociaż
małe tarcze latające wyposażone w silniki hamujące są stosowane w bezzałogowych
próbnikach kosmicznych.
VII.1.
Soczewkowaty statek kosmiczny NASA
W 1959 roku NASA zaczęła
rozważać ich główne cele na przyszłe dekady. Oni rozciągnęli Projekt Mercury, który umieścił
pierwszego Amerykanina w kosmosie do lądowania na Księżycu do 1970 roku. Misja
księżycowa dostała najwyższy priorytet w Agencji i początkowa propozycja
została wysłana do Senackiej Podkomisji ds. Aeronautyki i Astronautyki w dniu
10.III.1960 roku. Następnie NASA poprosiła o 15 mld USD na następne 5 lat dla
swego projektu. Ale człowiek musiał polecieć w kosmos i był dość niski
entuzjazm polityków do zaryzykowania wielomiliardowego kosztu misji
księżycowej. W konsekwencji tego, schemat poszedł do szuflady, chociaż NASA
kontynuowała rozwijanie go po nadaniu mu specyficznej nazwy.
Abe
Silverstein był odpowiedzialny za nazwanie Projektu Mercury i zmianę nazwy na Projekt Apollo, który stał się hasłem
wywoławczym księżycowej misji NASA. Stało się to bardzo popularnym wyborem.
Grupa do Zadań Specjalnych NASA (NASA’s STG) zaczęła znowu opracowywać plany
trzyosobowych statków kosmicznych dla Projektu
Apollo i pracować nad małym samolotem kosmicznym, który później stał się
popularnym w tej ekipie. Inne załogowe projekty jak Mercury i Gemini mogłyby
używać balistycznych kapsuł, które ewoluowały z planów strategicznych głowic
nuklearnych, ale Projekt Apollo
przewidywał znaczny krok do przodu w rozwoju inżynierii i funkcjonalności.
W samej STG wierzono w to,
że mały samolot kosmiczny oferuje bardziej efektywne charakterystyki w czasie
powrotu i może pozwolić na poziome lądowanie na dnie wyschłego jeziora czy
nawet na pasie startowym. [Podobnie jak lecący na
Wenus statek kosmiczny Kosmokrator z powieści Stanisława Lema „Astronauci” napisanej
w i wydanej w 1951 roku – przyp. tłum.] Ponadto było możliwe ponowne
wykorzystanie pojazdu dokładnie tak samo, jak hipersoniczny rakietoplan North
American X-15. I chociaż balistyczna kapsuła była wciąż rozważana, to
preferowano również trzy wersje samolotu kosmicznego. Były to: Ames
M2-F1, M1-L półstożkowy i Langley Lenticular Body, który miał
kształt klasycznego UFO. W czasie powrotu poprzez ziemską atmosferę, każdy z
nich wykorzystywał swoją dolną powierzchnię do wytracania prędkości. To właśnie
Alan B. Kehlet z STG jako pierwszy zaproponował soczewkowaty
kształt statku kosmicznego w 1959 roku i zaproponował rozkładane skrzydła w
czasie podchodzenia do lądowania. I rzeczywiście Kehlet i jego koledzy: Allan B. Hasson i William W. Petynia byli tak przekonani, że kształt spodka był
doskonałym dla powrotnego lądownika, że wystąpili o patent w imieniu NASA.
Kilku największych
kontraktorów lotniczych i kosmicznych zostało wciągniętych do wczesnych studiów
Projektu Apollo, i w dniu 12.I.1961
roku, NASA zorganizowała pierwszą serię technicznych spotkań w Ames Reseach
Center w celu przedyskutowania postępów w różnych tematach – w tym planów soczewkowatego
statku kosmicznego. General Electric, Bell Aerospace, Martin, Hydrag i Convair
przestudiowały wszystkie koncepcje NASA od podstawy balistycznej kapsuły M-1 aż
do proponowanego soczewkowatego pojazdu, który był faworyzowany przez STG.
Firma Convair i jej podwykonawca Avco wyprodukowały finalną wersję projektu Langley,
który mógł się poruszać z prędkością 4,4 Ma – największą ze wszystkich
projektów lądowników powrotnych (zob. ryc. 1-8)
Wczesny projekt z NASA Langley ukazuje ideę powrotnego lądownika w kształcie soczewki. NASA
Rysunki z NASA przedstawiające lądowniki w kształcie dysków ze skrzydełkami pomocniczymi różnych kształtów i typów. US Patent Office, Bell Aviation
CDN.
-------------------------------
* - Tu i dalej podkreślenia Edwarda Gilliana (zob. 3 grosze od tłumacza).
-------------------------------
* - Tu i dalej podkreślenia Edwarda Gilliana (zob. 3 grosze od tłumacza).