Powered By Blogger

środa, 6 listopada 2013

Kopalnia dla tow. Berii



BORŁag - drewniana magistrala dla taczek wywożących urobek z szybu...


Iwan Barykin


W V tomie „Wielkiej Encyklopedii Radzieckiej” znajdował się chwalebny artykuł o Berii. Kiedy Berię rozstrzelano. Redakcja WER rozesłała wszystkim jej posiadaczom listy z rekomendacja wycięcia stronic o Berii i wklejenie innych – o Cieśninie Beringa.

Z Wasylim Kuźmiczem Pantieljejewym, 70-letnim pułkownikiem Wojsk Wewnętrznych (formacja odpowiadająca polskiemu KBW, WOP i NJ MSW – jednostek wojskowych podległych personalnie i służbowo MSW – przyp. tłum.) poznałem się w pociągu dalekobieżnym. Rozmawialiśmy sobie w czasie podróży.
- Jestem żołnierzem od dawna w rezerwie. Kiedy przypomnisz sobie, przez co przeszedłeś, to się wzdrygasz – westchnął mój towarzysz podróży.
- Niech pan opowie –poprosiłem. 


BORŁag, Skr. Poczt. Nr 81


- Tak w ogóle, to podpisałem lojalkę na temat nierozgłaszania tego, co widziałem i słyszałem – powiedział Wasilij Kuźmicz.
- No tak, ale okres milczenia już się dawno skończył, czyż nie? – zapytałem.
- Tak, oczywiście – po wojskowemu odpowiedział Pantieljejew. – No dobrze, opowiem ci moją historię. W 1949 roku dostałem powołanie do wojska. Posłali mnie do Wojsk Wewnętrznych. I to nie byle gdzie, ale na północ Czytyjskiej Obłasti. Tam dokończyłem naukę. I skierowali mnie… do utajnionej kopalni uranu do pilnowania i ochrony więźniów. Tylko o tym, że była to kopalnia uranu dowiedziałem się dopiero po ukończeniu służby. Kopalnia ta nazywała się Mramornyj (Marmurowa), a to dlatego, że był tam początkowo kamieniołom marmuru. No i jeszcze wydobywano tam ołów…

Dlatego właśnie zbudowano tam, nieopodal grzbietu górskiego Kodar obóz NKWD - BORŁag albo Borskij Reedukacyjny Obóz Pracy. Zagonili tam ćmę narodu: tysiąc, dwa tysiące ludzi, jak nie więcej. Kryminalistów było tam mało, w większości byli to więźniowie polityczni, tzw. wrogowie ludu i represjonowani Niemcy z Powołża, własowcy (żołnierze armii gen. Własowa kolaborującego z III Rzeszą – przyp. tłum.), „szkodnicy” – ludzie karani na mocy dekretu z 1947 roku za tzw. szkodnictwo. Wsadzali tu także ludzi za kradzież kłosów z pola – a czasy głodne były…

Nie było tam lekko, o nie. Skazańcy mieszkali w ogromnych namiotach, po 60 ludzi w każdym. O warunkach nie wspomnę. Ciepłych ciuchów było na 40 ludzi. W zimie, a mrozy dochodziły do -60°C, ludzie spali w ocieplaczach żeby nie zamarznąć. Przez dziury w brezencie widać było gwiazdy. O godzinie szóstej dyżurny walił w szynę – pobudka! Służbowi roznosili po namiotach pojemniki z jedzeniem, na śniadanie: cienka zupa w kawałkiem chleba. Potem apel, chociaż w czasie mojego pobytu nikt stamtąd nie uciekał. No bo i dokąd? Do najbliższej stacji kolejowej było 600 km. Tak więc podjedli i do przodu, do roboty.

Do najbliższego szybu trzeba było się wspiąć 70 m pod górę wąwozu. Potem koło wieży z pompami trzeba było przejść na skraj lodowca. Wkładając raki na nogi ludzie wychodzili po lodzie na wysoki wał, gdzie czekały na nich taczki i wagoniki. Po drewnianych torach szło się ku sztolni. Tam na nich czekali majstrowie z maskami przeciwgazowymi – jedynego środka ochronnego od trującego pyłu wytwarzanego przy wydobyciu rudy. Ładowano ją w wagoniki, które potem spuszczano w dół na hałdę. I tak to było w koło Macieju przez cały dzień do późnego wieczora.

I choć Moskwa nas poganiała, to żyła okazała się uboga. Przez trzy lata wydobyto jedynie 1200 kg uranu, a do wyprodukowania jednej tylko bomby potrzeba go było daleko więcej…

Tak wygląda uraninit


Trzeba robić bomby!


- Tak więc dlaczego ta kopalnia pracowała? – zapytałem ze zdumieniem.
- Też chciałbym Berii zadać takie pytanie. On odpowiadał głową za projekt uranowy. W sierpniu 1945 roku Amerykanie zrzucili dwie bomby atomowe na Hiroszimę i Nagasaki. Dlaczego, skoro dni Japonii i tak były policzone? Jasna sprawa, chodziło o to, by przestraszyć Związek Radziecki. Wtedy Stalin wziął za gardło Kurczatowa: rób co chcesz, a bombę sporządź. Zabrali z Niemiec tysiące uczonych-atomistów, w tłumie… A wszystko po to, by sporządzić sto bomb atomowych i zniszczyć USA i ich sojuszników, a do tego było potrzeba minimum 230 ton czystego, metalicznego uranu. Wydobywano go w Rudawach, w uranowych kopalniach w Czechach i Bułgarii. I tak czy inaczej było mało. Dalej, dawajcie jeszcze, trzeba robić bomby by zniszczyć Amerykę…

Ławrientij Pawłowicz odpowiedzialny za projekt atomowy złapał się za głowę: gdzie jeszcze można wydobyć uran? A tu ze Wschodniej Syberii przyszła wieść – przy przelocie nad wąwozem Mramornoje Uszczielie powietrzni geolodzy zarejestrowali w dole bardzo silne promieniowanie. Przyrząd na pokładzie samolotu aż się „zatkał”. Zrzucili tam worek ze starymi gazetami, żeby oznaczyć to miejsce i zameldowali o tym w Moskwie samemu Berii. Ten z kolei poderwał wszystkie wschodniosyberyjskie łagry i posłał tam Koleją Transsyberyjską tysiące więźniów. No i jak w bajce w tym miejscu wyrósł obóz pracy. Podlegał on bezpośrednio Moskwie i dlatego był on tak bardzo utajniony. No i zaczęto wydobywanie rudy…
- A co ustalił zwiad geologiczny?
- Geolodzy zbadali to miejsce i odkryli w jednym ze złóż 30% koncentrację rudy uranowej. To bardzo dużo. Tak, tylko radość była przedwczesna. Żyła, która zawierała rudę, okazała się uboga. Przysłali grupę wspinaczy. Ci wspinali się po ścianach wąwozu i – nic! Ale Beria to nie był człowiekiem, który podstawia głowę pod topór. Polecił posłać na zwiad doświadczonych geologów.


Ekspertyza Anny Tieriemieckiej


Na początku lat 50., z Górniczego Instytutu Naukowo-Badawczego, jednego z najtajniejszych w Moskwie, posłali do tego kraju specjalistkę – Annę Tieriemiecką. Potem Anna wspominała:
Pewnego razu wezwał mnie do siebie naczelnik GINB – Jerszow i przekazał mi próbki rudy do analizy. Okazało się, że były to kryształy uraninitu (albo uranitu, mieszaniny tlenków uranu UO2, U3O8 i rzadziej U3O7, silnie radioaktywnej, bogatej rudy uranowej – przyp. tłum.) i od razu odizolowano mnie od reszty. Nawet od maszynistki, a ona jak my wszyscy, podpisała lojalkę nie pozwolili jej pisać mojej ekspertyzy. Moja pisemna ekspertyza została przekazana poprzez kancelarię tajną. Po jakimś czasie znów wzywa mnie Jerszow.
- Tak czy siak, gołąbeczko pakuj się do podróży służbowej. Pojedziesz do skrytki pocztowej nr 81.
Długo tam jechałam. Zaprowadzili mnie do sztolni. No i pokazało się po pierwszych oględzinach geologicznych terenu, że takiego wielkiego złoża uranu tu nie ma. Chociaż robotnicy znajdowali tutaj uranowe żyłki, to jedynie one składały się na radioaktywne tło tego terenu. Ale nie patrząc na to od razu zaczęto budować rafinerię uranu, osiedla dla pracowników i lotniska w odległości 35 km od tego miejsca. Zaznajomiłam naczelnika odcinka z gorzkimi wnioskami, a ten szybko zwołał zebranie. W na nim po moim oświadczeniu, które wywołało powszechną panikę, geolog Tiszczienko – ten, który odkrył tą „anomalię – nazwał mnie szkodnikiem. Po zażartej dyskusji postanowili zawiadomić o wszystkim Berię: „Wielkość uranowego złoża nie potwierdziła się, jest to tylko uboga żyła”.


Kraina niedźwiedzi i cel pierwszego uderzenia


- I co było dalej? – wypytywałem dalej Wasyla Kuźmicza.
- E, nic takiego. Z Moskwy przyszedł stanowczy rozkaz: „Prace kontynuować. Cenny jest każdy gram wydobytego uranu.” Przeczytałem już w dniach dzisiejszych, że Beria zdecydował się niczego nie mówić o tym Stalinowi. Wiedział, że lepiej nie zawracać głowy Gospodarzowi i zawsze odpowiadał: „Wszystko idzie zgodnie z planem, towarzyszu Stalin”. Po pewnym czasie do BORŁagu przyjechał na inspekcję zastępca ministra spraw wewnętrznych, zaufany człowiek Berii, który pracował z nim jeszcze przed wojną. Zobaczył hałdy pustej skały i się wkurzył: „Natychmiast posprzątać to bezobrazie!” Naczelnika BORŁagu ppłk Malcewa zdegradował do zwykłego szeregowego robotnika. Następnego dnia już w waciaku machał kilofem na niższym odcinku, prowadził taczkę wraz z innymi więźniami. W ciągu dwóch zmian sprzątnęli wszystko.
- A tam w sztolni zapewne było duże promieniowanie?
- A kogo to obchodziło? Więźniowie nie byli uważani za ludzi, to była tylko siła do pracy niewolniczej. Nikt z nas nie wiedział, od czego oni umierali. Oczywiście naczalstwo wiedziało, co było grane i że nie ołów tutaj wydobywano. I dlatego nie pojawiali się w sztolniach.


Order Lenina za… prawdę


- Znaczy się, że kopalnia pracowała na próżno?
- Ano tak wychodzi. Ale Beria się uparł: „Róbcie co chcecie, byle był uran”. Przysłali nam geologa, specjalistę od uranu. Zapamiętałem jego nazwisk - Liaszczienko. Potem czytałem o tym w artykule Olega Niechajewa pt. „Bomba dla Berii”. Opowiem panu o tym tak, jak to zapamiętałem.

Kiedy Liaszczienko powrócił z kopalni, Beria zapytał go:
- Czy ta kopalnia ma jakiekolwiek perspektywy?
- Jako geolog mogę powiedzieć, że dokładnego rozpoznania tam nie dokonano – odpowiedział dyplomatycznie. – Ale to, co my tam widzieliśmy w produkcyjnych sztolniach nie spełnia naszych oczekiwań.
- Teraz pójdziecie do tamtego pokoju i macie dwie godziny czasu do namysłu – rzekł Beria. – A potem podpiszecie to, coście tu powiedzieli. Dobrze się nad tym zastanówcie – powiedział z groźbą w głosie. Od tego Liaszczienko poczuł mróz w kościach. Nie wiedział, że taką metodę zastraszania i wymuszania posłuchu Beria przejął od Stalina. Po dwóch godzinach znów wezwano go do Berii.
- Przemyśleliście?
- Przemyślałem, towarzyszu Beria, należy zamknąć ten odcinek.
Beria podał mu kartkę papieru z wystukanym na maszynie tekstem.
- Podpiszcie.
Geolog podpisał. Zapadła denerwująca cisza.
- Czy mogę odejść? – zapytał Liaszczienko Berię. Ten spojrzał nań taksująco.
- Nie. Zostaniecie odwiezieni do domu. Macie tydzień. Jeszcze raz przemyślcie to sobie na zimno.

Po tygodniu przyjechali po niego i zaprowadzili do gabinetu Berii. Było tam jeszcze kilku generałów.
- Przemyśleliście sobie wszystko? Nie anulujecie swego podpisu?
- Towarzyszu Beria, wszystko jeszcze raz przemyślałem i nie anuluję swego podpisu.
Wtedy Ławrientij Pawłowicz milcząc podszedł do sejfu i zaczął go otwierać. Geolog pomyślał, że Beria wyjmie pistolet i zwyczajnie go zastrzeli. Ale Ławrientij Pawłowicz wyjął z sejfu Order Lenina.
- Oto dla was za męstwo w geologii! Teraz jesteście wolni…

Pozostałości po BORŁag-u


Wąwóz Złego Ducha


BORŁag zlikwidowano w 1951 roku. Wysadzono w powietrze wejście do sztolni. Mało kto, poza ekstremalnymi sportowcami ośmiela się tam pojawić. Miejsce to ochrzczono Wąwozem Złego Ducha. Większość więźniów wywieziono na inne uranowe obiekty, jak Leninabad czy Czelabińsk-40.
- A pana dokąd skierowano? – zapytałem rozmówcę. – Czy może w tym okresie zakończył pan służbę w wojsku?
- Posłali mnie tam, gdzie innych, do Azji Środkowej. Zgłosiłem się do służby nadterminowej. Ile łagrów zmieniłem… Zdążyłem ukończyć szkołę wojskową i zostałem oficerem. Odpękałem dwadzieścia lat służby i przeszedłem do rezerwy. Od pewnego czasu poszukuję źródeł informacji o kopalni Mramornyj. Ciekawy byłem jej tajemnic. Na samych początkach waliłem głowa o kamienną ścianę. Nie było żadnych wzmianek, takie to wszystko było tajne! I tylko w czasach Gorbaczowa, kiedy zaczęli otwierać archiwa, pojawiło się jakieś światło w tunelu. Otwarcie o tym zaczęto mówić dopiero teraz. Nie wiem tylko, czy Stalin dowiedział o tym, co przemilczał Beria.

Towarzysz podróży zamilkł w zamyśleniu patrząc w okno, za którym mijały stacje i przystanki. On teraz był daleko ode mnie, w tych latach 50., w Marmurowym Wąwozie. A ja nie chciałem wtargnąć w jego wspomnienia.


Tekst i ilustracje – „Tajny XX wieka” nr 26/2013, ss. 6 – 7

Przekład z j, rosyjskiego – Robert K. Leśniakiewicz ©